De Hollandse Brug in de A6 over het Gooimeer is uit voorzorg voor onbepaalde tijd voor alle vrachtverkeer gesloten. Rijkswaterstaat vreest dat de duizenden vrachtwagens die dagelijks over de brug rijden, gaten in het wegdek kunnen veroorzaken.
Vrachtverkeer op de A6 tussen Almere en Amsterdam wordt omgeleid via de A1 en A27. Bussen en personenauto’s mogen nog wel gebruik maken van de brug.
De ANWB staat achter de maatregel ‘zolang de veiligheid in het geding is’. De bond is wel benieuwd naar wat er precies aan de hand. De ANWB is wel bezorgd over de omleidingsroute. Op de A27 bij Eemnes staan vanaf 1 mei in beide richtingen maandenlange werkzaamheden op het programma.
Die werkzaamheden zijn nu in ieder geval uitgesteld tot 21 mei, aldus Rijkswaterstaat. In de tussentijd wordt gezocht naar een oplossing. De werkzaamheden aan de Hollandse Brug gaan zeker een aantal maanden duren. Hoe de brug wordt versterkt, is nog niet bekend.
Het bedrijfsleven in Flevoland noemt de afsluiting ‘onbegrijpelijk en onaanvaardbaar’. Volgens de voorzitter van de kamer van koophandel in Flevoland ontstaat er zeker een verkeersinfarct. ”De A27 en de wegen ten zuiden daarvan zijn nu al zo druk. De omleiding kan nooit als oplossing worden gezien.” Hoe groot de schade voor het bedrijfsleven zal zijn, is nog niet berekend. ”Gezien de hoeveelheid vrachtverkeer op de A6: enorm.”
EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN) schatten dat de schade van het omrijden kan oplopen tot zeventien miljoen euro als de brug een half jaar dicht blijft voor vrachtverkeer.
Beide organisaties vragen Rijkswaterstaat maatregelen te nemen om de schade voor het bedrijfsleven zo veel mogelijk te beperken. EVO en TLN denken aan een noodbrug op het bestaande wegdek, het medegebruik van busbanen op de A27 waar dit verantwoord is, en tijdelijk gratis openbaar vervoer.
Volgens minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat wordt de brug, die er al ligt sinds de jaren zeventig, veel intensiever benut dan was voorzien.