Ga naar hoofdinhoud

Afsluiting N348 voor vrachtverkeer mag niet lang duren

De provincie Gelderland en de gemeente Zutphen willen zo snel mogelijk maatregelen nemen die een einde maken aan de afsluiting van de N348 (Zutphen-Deventer) voor het vrachtverkeer. “Half januari moet er duidelijkheid zijn”, aldus districtshoofd Albert Haveman van de provinciale dienst beheer en onderhoud van wegen.

Voor de provincie is het onacceptabel als die afsluiting twee jaar zou duren. Die termijn is volgens ProRail nodig om het kapotte viaduct te vernieuwen.
De gemeente Zutphen twijfelt sterk aan de noodzaak van directe sluiting voor vrachtverkeer nog voordat gekeken is naar tijdelijke en alternatieve maatregelen. Vandaag nog voert Haveman spoedoverleg met ProRail, de gemeente Zutphen en een ingenieursbureau om alternatieven te bespreken. ‘We kijken welke opties er zijn om ervoor te zorgen dat het verbod zo snel mogelijk opgeheven kan worden. Een noodbrug, zoals die door de transportsector wordt genoemd, is in zijn ogen zo’n optie. “Maar je weet niet of dat reëel is. Er zijn meer alternatieven. Ik heb daar wel enkele van voor ogen. En misschien borrelen er ook nog wel enkele uit de creatieve breinen van de techneuten”, aldus Haveman.

Welke ideeën dat zijn, wil hij nu nog niet openbaar maken. “Je kunt wil proefballonnetjes oplaten, maar dat heeft niet zoveel zin. Ze moeten wel technisch haalbaar zijn.” Zijn streven is dat er half januari duidelijkheid komt. Haveman: “We hebben hemel en aarde bewogen om nog voor de kerst dit spoedoverleg te kunnen voeren. Dat biedt ons de mogelijkheid om nu meteen nog een aantal acties uit te zetten.” Het illustreert dat de provincie er veel aan gelegen is om deze belangrijke weg weer vrij te krijgen voor het vrachtverkeer. Ook de gemeente Zutphen wil dat het vrachtverkeer zo snel mogelijk met een aanvaardbaar risico gebruik kan maken van de N348.

Beleidsmedewerker Bart van Moorsel van Transport en Logistiek Nederland (TLN) heeft tot nu toe nog niet de indruk dat de provincie als wegbeheerder de goede prioriteiten stelt. Hij vindt dat je er als transporteur vanuit moet kunnen gaan, dat dit soort belangrijke wegen altijd voor het vrachtvervoer beschikbaar blijven. Van Moorsel: ‘Dit zijn essentiële schakels, die prioriteit moeten krijgen.’ Voor andere provincies is die opstelling staand beleid. Gelderland zou zo’n beleid ook moeten hebben.

De omleidingsroute kost de transportsector veel extra rijtijd. Dit kan problemen opleveren met de tijdige uitlevering van vracht. Met name in deze kersttijd kan dat de klanten financiële schade brengen, stelt Van Moorsel.

 

Als er op korte termijn geen stappen worden ondernomen om de doorstroming van het vrachtverkeer te verbeteren, zal het bedrijfsleven juridische stappen ondernemen tegen de provincie.

 

Kijk hier naar een videoreportage waarin directeur Jos Addink transportbedrijf Addink uit Zutphen vertelt hoeveel hinder hij ondervindt van de afsluiting van de N348.

 

Bron: De Stentor

 



Auteur: Arjan Velthoven

 

ttm.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer