fbpx Ga naar hoofdinhoud

‘Afzonderlijke rijstrook trucks werkt niet’

Een afzonderlijke rijstrook voor vrachtwagens op de snelweg teneinde files te beperken is geen probaat middel. Dat zegt Transport en Logistiek Nederland in zeer bedekte termen over het voorstel van de leden van ANWB.

TLN is het eens met de ANWB dat er een breed pakket van maatregelen nodig is voor het verminderen van de economische schade als gevolg van files. Goed is het ook dat automobilisten het belang van een goede doorstroming van het vrachtverkeer onderschrijven.

Uit onderzoek van TNO, in opdracht van TLN en Evofenedex, bleek dat in 2015 de schade voor alleen al het vrachtverkeer 857 miljoen tot 1,1 miljard euro bedroeg. TLN steunt de ANWB-voorstellen voor uitbreiding van het wegennet, het verminderen van het woon-werkverkeer, het investeren in slimme technologie, meer politie op de snelweg en het bevorderen van alternatieven, zoals het openbaar vervoer en de fiets.

Een van de ANWB-voorstellen betreft het uitvoeren van een uitgebreidere pilot om op een belangrijke vrachtcorridor een separate rijstrook in te richten voor het vrachtverkeer en deze rijstrook waar mogelijk ook te benutten voor de uitrol van truck platooning. TLN vindt het voorstel sympathiek, maar een echte oplossing voor de doorstroming van het vrachtverkeer is het op de meeste plaatsen niet.

Op wegvakken met veel vrachtverkeer zou een aparte rijstrook voor vrachtauto’s aan de rechterkant het vrachtverkeer te veel op één rijstrook dwingen, waardoor het in- en uitvoegen voor het andere verkeer problematisch wordt. Een strook voor het vrachtverkeer aan de linkerkant zou betekenen dat als een vrachtauto uit wil voegen deze alle rijbanen over moet steken. De veiligheid en doorstroming van al het verkeer zijn dus niet per definitie gebaat bij een afzonderlijke rijstrook voor vrachtauto’s.

TLN ziet vooral andere kansen om de doorstroming van het vrachtverkeer te verbeteren, zoals investeren in innovatie, fileknelpunten aanpakken en extra rijstroken op de bekende vrachtcorridors zoals de A1, de A15 en de A67 realiseren. Deze zouden standaard minimaal 2×3 rijstroken moeten hebben om de doorstroming van goederentransport te bevorderen.

Bron: TLN

3 reacties op “‘Afzonderlijke rijstrook trucks werkt niet’

  • Rob van der Sluis

    Het probleem ligt niet geheel bij het vrachtverkeer, je spreekt over een klein percentage. Het grote probleem zit hem in het gedrag van de automobilist. Zie de knelpunten waar het van 3 naar 2 rijbanen gaat, het is bijna altijd aan de linkerkant en daar gunnen ze elkaar de ruimte niet, het loopt er ook altijd vast zonder dat er een vrachtwagen aan te pas komt. Het in en uitvoegen op de snelweg, ook daar gunnen ze elkaar de ruimte niet terwijl het vrachtverkeer meerdere medeweggebruikers voorlaten. Het is dan alleen zo dat de 5de automobilist zegt dat de vrachtwagen geen ruimte laat. Ongevallen, ik als trucker zie vaak ongevallen op de linker rijstrook met alleen blikschade en toch staan ze gezellig een half uur de papieren in te vullen met lange files tot gevolg. Het is een feit dat als een vrachtwagen met zijn omvang of pech of bij een ongeval betrokken is er files ontstaan, dat heeft te maken met de grote van de vrachtwagen. Ik wil afsluiten met het gebruik van de smartphone, bij alle weggebruikers is dit de boosdoener bij het niet opletten op het verkeer en veroorzaakt vele files en ongevallen. Dit moet niet alleen zwaarder bestraft worden met boetes maar ook het direct innemen van het rijbewijs. Het is bizar dat iedereen klaagt dat de boete zo hoog is en toch vele mensen dat ding wel blijven gebruiken. Het geeft aan dat de boete ze niets doen, het afnemen van het rijbewijs zal dat wel doen.

  • Willem

    Heel veel file’s zijn door de automobilisten zelf te voorkomen door iets meer afstand te houden en elkaar de ruimte te gunnen bij het in-, en uitvoegen in plaats van bumper aan bumper te blijven rijden.

  • Annemarie

    Eens met bovenstaande schrijvers, associaal rijgedrag van automobilisten, zoals het afsnijden van een vrachtwagen, veroorzaken ook ongevallen. Echter gebeuren er ook bijna dagelijks met vrachtwagens onderling ongevallen….wel vaak een wit nummerbord betrokken bij het ongeval, dat dan weer wel. Mede doordat er van alles in de cabine gebeurd, behalve opletten. Dat heb ik overigens van een vrachtwagenchauffeur die op de internationale transport zit. Rijgedrag is vaak nummer 1 bij ongevallen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer