Agroship wil modal shift naar binnenvaart • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Agroship wil modal shift naar binnenvaart

Het transport van voedings- en landbouwproducten kan in plaats van met de vrachtauto prima per binnenvaartschip gebeuren. Dat wil het project Agroship aantonen met pilotprojecten. Dinsdag gingen de eerste van start.

Dertig tot veertig procent van de verspreiding voedings- en landbouwproducten verloopt in Europa grotendeels via vrachtwagens, liet Agroship gisteren weten. Een deel van dit transport kan ook uitstekend via de binnenvaart verlopen, maar daar loopt de agrosector nog niet warm voor. De oorzaken hiervoor zijn de versnippering van de sector en het gebrek aan samenwerking. Daarnaast zijn weinig mensen op de hoogte van de mogelijkheden van de binnenvaart, aldus Agroship

Agroship wil hier verandering in brengen. Agroship is een samenwerkingsproject tussen verschillende Vlaamse en Nederlandse organisaties. De organisatoren willen aantonen dat het gebruik van de binnenvaart vanuit economisch en logistiek perspectief een uitstekende keuze is. Een keuze die bovendien duurzame en innovatieve oplossingen met zich meebrengt.

De eerste pilotprojecten zijn inmiddels achter de rug. Lamb Weston Meijer verwerkt aardappelen tot frites, aardappelkroketten en andere producten voor de grootkeuken. Tot voor kort werden de producten bestemd voor de export met reefers over de weg naar Rotterdam gebracht. In het eerste proefproject werd deze goederenstroom verlegt naar de binnenvaart via MCT, een multimodale logistieke dienstverlener in Bergen op Zoom. Op dit moment vaart een binnenvaartschip met 8 tot 12 reefers twee keer per week naar Rotterdam, een aantal dat over een aantal jaren vertienvoudigd kan zijn.

Het tweede proefproject werd uitgevoerd door Mars Belgium en Ewals Cargo Care. Ewals importeert voor Mars rijst uit Noord-Italië. Daarbij worden containers met rijst niet meer over de weg, maar via de binnenvaart vervoerd tussen Genk en Olen, waar  de fabriek van Mars is gesitueerd. De schepen worden pas gelost als Mars de rijst nodig heeft. Hierdoor heeft het bedrijf minder opslagcapaciteit nodig.

Beide projecten zijn succesvol verlopen. Zowel Lamb Weston Meijer als MCT zijn zeer tevreden over het vervoer van reefers via de binnenvaart en ook Ewals Cargo Care is ervan overtuigd dat het vervoer over water rendabel kan zijn. Het bedrijf hoopt dan ook dat andere bedrijven het voorbeeld van Mars zullen volgen.

Agroship richt zich op het opzetten van meerdere pilots op een langere termijn.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer