Akkoord over milieuzone Amsterdam • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Akkoord over milieuzone Amsterdam

Vanaf 1 oktober 2008 geldt in Amsterdam een grote milieuzone voor vrachtverkeer. De milieuzone gaat gelden binnen de ring A10, ten zuiden van het IJ, met uitzondering van enkele bedrijventerreinen.

De A10 geldt als grens voor de milieuzone in Amsterdam

Om dit te bereiken is woensdagmiddag het convenant ‘Milieuzone Goederenvervoer Amsterdam’ ondertekend door wethouder Marijke Vos (Milieu) en drie ondernemersorganisaties uit het bedrijfsleven: verladersorganisatie EVO, ondernemersorganisatie ORAM en Transport en Logistiek Nederland (TLN).

Luchtkwaliteit
Deze grote milieuzone is volgens de gemeente Amsterdam nodig omdat er op de toegangswegen van de ring A10 naar het centrum talrijke overschrijdingen van de luchtkwaliteitsnormen zijn. Ook moet de doorstroming van het verkeer verbeterd worden en moet de bevoorrading vergemakkelijkt worden. In deze zone worden straks alleen vrachtwagens toegelaten die aan strenge milieueisen voldoen. In 2008 worden alleen nog voertuigen toegestaan met minimaal Euro 2 dieselmotor en roetfilter. Vanaf 2010 worden alleen voertuigen toegestaan met minimaal Euro 4 dieselmotor en Euro 3 dieselmotor met roetfilter die niet ouder is dan acht jaar. Deze normen komen overeen met die uit het landelijke convenant ‘Schone vrachtauto’s en milieuzonering’. Zowel over de omvang van de milieuzone als over de eisen die worden gesteld is overeenstemming bereikt met de brancheorganisaties. Het begin van de milieuzone zal worden gemarkeerd door verkeersborden. De registratie van kentekens is vanaf medio 2009 door camera’s. Tot die tijd zullen buitengewoon opsporingsambtenaren de zone handhaven. Uiteindelijk worden ongeveer zestig camera’s bij de afritten en onderdoorgangen van de ring A10 geplaatst. De uitstoot van schadelijke stoffen wordt door de milieuzone met 15 procent teruggedrongen in 2010 ten opzichte van 2005.

Uitstoot
Wethouder Vos: “Deze overeenkomst met het bedrijfsleven is cruciaal voor de verbetering van de luchtkwaliteit in Amsterdam. De afgelopen maanden is grote bereidheid getoond om de luchtvervuiling in Amsterdam verder terug te dringen. En dat is hard nodig. Het opnemen van het Food Center in de milieuzone gaat bijvoorbeeld een flinke verbetering opleveren voor de bewoners van de Jan van Galenstraat en de Haarlemmerweg. Omdat het vrachtverkeer relatief veel schadelijke deeltjes uitstoot wordt door deze milieuzone de lucht in verschillende Amsterdamse straten schoner en daardoor gezonder.”
Volgens EVO, ORAM en TLN is dit akkoord het resultaat van een goede samenwerking tussen Amsterdam en het bedrijfsleven. De gemeente sluit zich bovendien aan bij het landelijke convenant Milieuzonering waardoor de Amsterdamse milieueisen goed aansluiten bij die in andere gemeenten. Daarnaast gaat de gemeente zich inspannen om de bevoorrading in Amsterdam gemakkelijker te maken, bijvoorbeeld door het beter afstellen van verkeerslichten.

Omvang van de milieuzone
De milieuzone omvat het gebied binnen de ringweg A10 ten zuiden van het IJ. De partijen hebben ervoor gekozen die bedrijventerreinen er in op te nemen met de grootste invloed op lokale knelpunten voor luchtkwaliteit. Het bedrijventerrein Food Center Amsterdam, Landlust en Westerkwartier vallen binnen de milieuzone evenals een deel van het bedrijventerrein Westpoort (Houthavens en delen van de Minervahaven). Deze terreinen dragen fors bij in de omvang van het vrachtverkeer binnen de ring A10. Door opname van deze terreinen in de milieuzone kan een grote bijdrage aan de verbetering van de luchtkwaliteit worden geleverd. Vooral de luchtkwaliteit op de Jan van Galenstraat, de Haarlemmerweg en de Spaarndammerdijk wordt hierdoor een stuk verbeterd. Het havengebied noordelijk van de Nieuwe Hemweg en westelijk van de Mercuriushaven is niet opgenomen omdat het vrachtverkeer daar niet of nauwelijks in relatie tot de stad staat.

Bedrijventerreinen die niet zijn opgenomen in de milieuzone gebieden liggen bijna allemaal tegen de ring A10 aan: Westpoort binnen de A10, bedrijvengebied Schinkel, Cruquius, Amstel Business Park en de Rai. Dit vrachtverkeer hoeft nauwelijks door de stad. Om de aanzienlijke verbetering van de luchtkwaliteit te bereiken is opname van deze gebieden volgens de gemeente niet noodzakelijk.

Aan het convenant is de afgelopen maanden gewerkt door de gemeente, EVO, TLN, ORAM, de Kamer van Koophandel en het Milieucentrum Amsterdam. De milieuzone voor het goederenvervoer maakt deel uit van het Actieplan Goederenvervoer waarmee het college van B&W van Amsterdam in juni jl. akkoord is gegaan.

 


Auteur: Arjan Velthoven

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer