Heel wat vervoerders reageerden spontaan op het bericht over de logistieke problemen waar Albert Heijn momenteel mee kampt. Daarbij lijkt sprake van enig leedvermaak.

Een willekeurige greep uit de reacties, de namen zijn bij de redactie bekend.:
Arrogant
“Albert Heijn heeft alles aan zichzelf te wijten. Wij als transportbedrijf kunnen direct meer auto’s inzetten. Maar de tarieven/wachttijden/behandeling van chauffeurs bij hun DC ’s weerhouden ons daarvan. Ook is met dit soort DC’s geen fatsoenlijke communicatie mogelijk! Arrogant zijn ze. Op dit moment zijn er betere alternatieven. Relatie’s die WEL goed betalen/behandelen e.d.
Deze bedrijven bieden dit ook in de toekomst, ook als er weer een mindere tijd zal komen. Daarom rijden wij niet meer voor DC’s van Albert Heijn en trouwen ook niet voor Aldi/Lidl/AH/C1000 e.d. Wij en onze chauffeurs vinden dit prima. Alleen als men zich wil aanpassen en samenwerken kunnen we de deur weer op een kier krijgen !! En dat zullen ze eerst een moeten laten zien !!”
Deze bedrijven bieden dit ook in de toekomst, ook als er weer een mindere tijd zal komen. Daarom rijden wij niet meer voor DC’s van Albert Heijn en trouwen ook niet voor Aldi/Lidl/AH/C1000 e.d. Wij en onze chauffeurs vinden dit prima. Alleen als men zich wil aanpassen en samenwerken kunnen we de deur weer op een kier krijgen !! En dat zullen ze eerst een moeten laten zien !!”
Uitgeknepen
“Van harte sluit ik mij aan bij de conclusies in het artikel: A.H. krijgt een koekje van eigen deeg ! Van nabij heb ik meegemaakt hoe de transportbedrijven behandeld werden en ,,misbruikt,, werden.
Waarbij ik mij ook vaak verbaasd heb hoe ze zich lijdzaam lieten uitmelken! Het ontbreekt ze vaak aan een gevoel van eigenwaarde en angst voor de concurrentie die wellicht hun plaats in zullen nemen ?!
Wat de files betreft zijn we er nog lang niet – er komen tijden dat we moeten gaan hamsteren omdat de aanvoer stokt vanwege de files !
Wat het chauffeurstekort betreft verwijs ik voor wat dit tekort aangaat naar de meer dan uitgeknepen tarieven die er in deze sector geaccepteerd worden.”
Waarbij ik mij ook vaak verbaasd heb hoe ze zich lijdzaam lieten uitmelken! Het ontbreekt ze vaak aan een gevoel van eigenwaarde en angst voor de concurrentie die wellicht hun plaats in zullen nemen ?!
Wat de files betreft zijn we er nog lang niet – er komen tijden dat we moeten gaan hamsteren omdat de aanvoer stokt vanwege de files !
Wat het chauffeurstekort betreft verwijs ik voor wat dit tekort aangaat naar de meer dan uitgeknepen tarieven die er in deze sector geaccepteerd worden.”
Als een hond
“Naar aanleiding van artikel over distributie problemen bij AH en de nodige reacties hierop van de vervoerders het volgende: Een chauffeur wordt bij AH als hond behandeld, bij problemen is de chauffeur altijd de schuld ( ook al is dat niet zo ) Ik heb zelf de nodige ervaringen hiermee gehad bij de AH groentencentrale op Barendrecht.
Voor een rit stond een vaste vergoeding wachttijden of andere problemen zoals file’s werden niet vergoed. Als een medewerker van een filiaal zich had verslapen en de rit hierdoor uitliep was altijd de schuld van chauffeur en de extra tijd werd niet vergoed. Zo zijn er nog diverse voorbeelden op te sommen. Dus inderdaad AH krijgt een koekje van eigen deeg en kan nu nog beter op de kleintjes letten.”
Voor een rit stond een vaste vergoeding wachttijden of andere problemen zoals file’s werden niet vergoed. Als een medewerker van een filiaal zich had verslapen en de rit hierdoor uitliep was altijd de schuld van chauffeur en de extra tijd werd niet vergoed. Zo zijn er nog diverse voorbeelden op te sommen. Dus inderdaad AH krijgt een koekje van eigen deeg en kan nu nog beter op de kleintjes letten.”
Wat je zaait…
“Tja, jarenlang waren vooral de tarieven van toeleveranciers én vervoerders voor AH een populaire bezuinigingspost. Transporteurs zaten door de tegen zittende economie en Oost-Europese concurrentie al in het nauw en moesten wel toegeven. Inmiddels zijn we een paar jaar verder en nieuwe chauffeurs laten hun gezicht niet meer zien. Jonge jongens en meiden gaan liever iets anders doen. En geef ze eens ongelijk. (beetje uitgescholden worden op een AH dc om 5 uur in de ochtend is ook niet wat je wil) Kortom, een hele generatie laat de transportsector nu links liggen.
Ze zeggen wel eens: regeren is vooruitzien. Als je in de moeilijke tijden goed bent voor je mensen, is de kans een stuk groter dat ze er voor jou zijn als het voor de wind gaat. Veel vervoerders zouden dat misschien ook wel willen, maar door klanten als AH is dat door de tarieven onmogelijk. Eerlijk gezegd hoop ik dat AH hier nog een tijd last van zal hebben. Wat je zaait zul je oogsten.”
Albert Heijn zegt in een reactie op de uitingen van de TTM-lezers niemand te willen beschuldigen en naar oplossingen te blijven zoeken. “Verschillende factoren zijn de oorzaak van de huidige leveringsproblemen. Namelijk de enorme groei die Albert Heijn doormaakt, krapte op de arbeidsmarkt,recente problemen bij leveranciers en de drukte op de weg. Vaak werd de afgelopen media door de media slechts één factor er uitgelicht en werd gesproken over beschuldigingen. En dat is jammer, want wij hebben niemand beschuldigd. Wij zoeken naar oplossingen in de hele keten en nemen samen met onze distributiecentra, leveranciers, transporteurs en winkels adequate maatregelen om ervoor te zorgen dat onze klanten niet misgrijpen”, aldus AH-woordvoerder Els van Dijk.
Auteur: Pieter Wieman