Nieuws

Alblas rijdt van China naar Europa

3

Alblas Transport heeft als eerste transportbedrijf de TIR-rit van China naar Europa afgelegd. Dat meldt IRU opgetogen. Volgens de internationale branche-organisatie bewijst de rit van Alblas dat het TIR-systeem wat betreft kosten, tijd en veiligheid voordelen biedt boven het spoor. Het is de bedoeling  om de handel tussen China en Europa te stimuleren, een kritische Belt and Road-route te ontsluiten en ontwikkelingskansen te bieden in heel Eurazië.


Het eerste TIR-vrachtwagentransport van China naar Europa begon aan de Khorgos-grens met een reis van 7000 km, het betreden van Kazachstan en het reizen door Rusland en Wit-Rusland naar Polen in slechts 13 dagen – met een huis-aan-huis kosten en levertijd die concurrerend is met beide lucht en spoor.

Dit TIR-transportinitiatief is een gezamenlijke inspanning van IRU en wereldwijde toonaangevende logistieke bedrijven, waaronder CEVA Logistics, Shanghai Jet-rail International Transportation en Alblas International Logistics als operator. De vrachtwagen vertrok op 13 november 2018 vanuit China en arriveerde veilig op zijn bestemming in Polen zonder enige verstoring of douanekwesties op 26 november.

IRU secretaris-generaal Umberto de Pretto zegt dat de mijlpaal een spelwissel zal zijn voor grensoverschrijdend transport in China. “Deze eerste TIR-rit over de weg van China naar Europa is een win-win-winmodel voor bedrijven, handel en overheden.”

Hij vervolgde: “Het laat zien dat het systeem veilig is en ook zeer concurrerend in termen van kosten en tijd ten opzichte van andere vervoerswijzen op vergelijkbare routes. Het zal de handel tussen China en Europa bevorderen, wat China en de landen langs de Belt & Road-route zal helpen om de economische en ontwikkelingsbeloningen van het internationale wegvervoer te plukken. Het is ook een wake-up call voor Europese transporteurs – die de kans grijpen om te profiteren van retouroperaties. ”

CEVA Logistics Greater China EVP Torben Bengtsson, zei: “We voorzien een geweldige toekomst voor wegtransport van China naar Europa – de piloot bewijst dat het tot 50 procent huis-aan-huiskosten kan besparen in vergelijking met lucht en ten minste tien dagen levertijd vergeleken met het spoor. ” Hij voegde hieraan toe: “De markt is enthousiast voor het nieuwe product, we hebben veel klanten die wachten op het begin van een reguliere dienst. De komende weken zullen we ons voorbereiden om zo vroeg mogelijk in 2019 met reguliere operaties te beginnen. ”

Een sleutelrol werd gespeeld door het Chinese filiaal van Alblas in Ürümqi. Jan Alblas, CEO van Alblas (Nederland), stelt dat het historische evenement jaren van voorbereiding vergt: “We zijn het eerste transportbedrijf dat ooit een TIR-transport vanuit China naar Europa heeft uitgevoerd. Omdat wij het enige Europese transportbedrijf in China zijn met een internationale transportvergunning, zijn we in staat om het hele vervoer van deur tot deur uit te voeren met eigen transportmiddelen en eigen chauffeurs. We zijn tevreden met de resultaten van de test en zien nog steeds ruimte voor verdere optimalisaties om de ideale transporttijd van 10 dagen van China naar Europa te bereiken. ”

In september 2018 opende Kazachstan en China de nieuwe grensovergang bij Khorgos om het transport en de handel langs de nieuwe westwaarts gelegen West-Chinese snelweg van 8445 km naar West-Europa te versnellen – onderdeel van het Chinese Belt and Road-project. De Wereldbank voorspelt dat de corridor het vrachtvolume over de weg tussen China en Europa meer dan verdubbelt. Met dit eerste TIR-vervoer zijn de operaties in deze corridor nu klaar om economische en sociale voordelen voor de hele regio te leveren.

Alblas International Logistics rijdt al langer rechtstreeks op China. Het heeft een eigen vestiging in China en ook twee warehousing locaties: één in het oosten van het land (Shanghai) en één in het westen(Urumqi).  Die zijn in totaal goed voor 3000 palletplaatsen.

3 reacties op “Alblas rijdt van China naar Europa

  1. J.C.van Graas schreef:

    Wat heeft dit in godsnaam nog met een nederlands bedrijf te maken ??

  2. Brent schreef:

    Jan Alblas, CEO van Alblas (Nederland) dat staat er toch echt

  3. henk schreef:

    Laten we het de Chinesen aub zo eenvoudig mogelijk maken, dan hebben we over een aantal jaren helemaal geen industrie meer. De Chinesen lachen zich kapot. Wanneer gaan onze ogen open

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven