‘Alle trucks connected’ • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

‘Alle trucks connected’

(JULI 2015) – Route42 is een jong bedrijf dat zich volledig inzet om vrachtwagens zuiniger en veiliger te maken. En dan vooral de vrachtwagens die nu rondrijden. Inmiddels zijn de eerste systemen productierijp en wordt er hard gewerkt aan een bredere inzetbaarheid. En niet onbelangrijk, de software moet straks voor iedereen toegankelijk worden. Open source is de toekomst volgens de broers Den Dopper, waarbij alle trucks, ook de oudere exemplaren, ‘connected’ worden.

TTM.nl spreekt met Max den Dopper af in het kantoor van Route42. Momenteel is het bedrijf nog gehuisvest in de Incubator Breda, broedplaats voor startende ondernemers. “Dit oude schoolgebouw huisvest diverse kleine start-ups”, legt den Dopper uit. “Wij groeien momenteel zo hard, dat we na de zomervakantie gaan verhuizen naar een echt bedrijfspand. We zitten er nu met zijn zessen, en in september komen er nog drie bij, dus aan het eind van dit jaar zitten we op rond de tien mensen. Kijk, groei is geen doel op zich. We moeten wel de juiste mensen zien te vinden.”

De nieuwe mensen zijn nodig om de systemen, software en bijbehorende apps van Route42 verder te ontwikkelen, te optimaliseren en op de markt te brengen. Den Dopper toont ons het kastje van FuelProtect. “Dit is ons eerste product. Mijn broer Jasper, momenteel in het buitenland, heeft dit ontwikkeld. Hij is de engineer, de techneut. Hij heeft onder meer bij DAF gewerkt en tevens een aantal patenten op zijn naam staan. Hij heeft zich verder verdiept in de scheepvaartaandrijvingen, onder meer bij Caterpillar. Later is weer teruggegaan naar de transportsector en bij Cummins terecht gekomen. Maar in zijn vrije tijd helpt hij nog steeds regelmatig transporteurs die technische problemen hebben, vooral motorisch gezien. Vandaaruit kwam vaker de vraag of er voor brandstofdiefstal geen goed systeem te vinden was. Of hij hiervoor niet iets zou kunnen ontwikkelen?”

Algoritmen

TTM2015_0708_36_37_Aftermarket_Route42_foto1cRoute42 ontwikkelde een prototype waarbij de CANbus actief gemaakt wordt als het contact uit staat. Hierdoor kan er continu data uitgehaald worden. “We moesten in de algoritmen rekening houden met diverse zaken”, legt Den Dopper uit. “Want als een chauffeur ’s nachts de standkachel gebruikt, dan zal er een beetje dieselverbruik zijn. Ook kan door temperatuurschommelingen de inhoud wat wijzigen. Bij een groot dieselverschil gaat er een signaal naar de wagenparkbeheerder. Deze weet meteen om welke truck het gaat, waar deze zich bevindt (gps), maar ook welke chauffeur op de vrachtauto zit. Dus dan weet je ook naar wie je kunt bellen als er diefstal wordt gepleegd.”

Bij brandstofdiefstal stroomt er binnen korte tijd meer brandstof weg dan normaal. Maar er kunnen ook over een langere periode bepaalde hoeveelheden brandstof verdwijnen. Dat kan dan weer een indicatie zijn dat de chauffeur zelf brandstof steelt. Den Dopper: “Wij dachten eerst dat georganiseerde bendes op parkeerplaatsen de tanks vaker leegroofden, maar in gesprekken met transporteurs gaven zij vooral aan dat de chauffeurs vaak zelf zo’n 5 liter aftappen en dat op de parkeerplaats meteen doorverkopen.”

 

Generiek platform

TTM2015_0708_36_37_Aftermarket_Route42_foto2a Max
Max den Dopper van Route42: “Ons generieke platform combineert meerdere functies in één.”

Vanuit Fuelprotect zijn de engineers van Route42 verder gaan denken. “Als we dan toch op die CANbus zitten, kunnen we meer data uit het voertuig halen”, legt Den Dopper uit. “Waarom geen generiek platform, dat veel meer data van de truck kan registreren. Stel dat de truck afwijkt van de normale route, dan kunnen we hier een alarm genereren. En waarom zouden we geen dashcam gaan koppelen aan dit systeem?” Den Dopper doelt daarmee op hun nieuwe applicatie ‘Claim prevention’. “Als er een ongeluk gebeurt, is er vaak gebrek aan bewijs of zijn er tegenstrijdige verhalen. Nu bieden wij een forward facing camera aan. Deze camera maakt opnames die opgeslagen worden bij bijvoorbeeld erg hard remmen, hard door bochten heen gaan of kantelen. De transporteur kan dan altijd de beelden terugkijken voor eventuele bewijslast. Deze beelden worden meteen de cloud ingestuurd.” Bijkomend voordeel van zo’n systeem is dat dit inzicht geeft in de rijstijl van de chauffeur. Er gaat dus ook een preventieve werking van uit.

Momenteel is het generieke platform volop in ontwikkeling. Er zitten in ieder geval meer sensoren op dan bij het Fuelprotect systeem. Den Dopper: “Er zit een G-sensor op die ook in mobiele telefoons wordt gebruikt. Deze registreert forse bewegingen, fors afremmen etc. Het bevat Bluetooth om mee naar de mobiele telefoon van de chauffeur te kunnen schakelen, connectivity voor de cloud, twee CANbus-TTM2015_0708_36_37_Aftermarket_Route42_foto1baansluitingen en twee uitgangen om camera’s op aan te kunnen sluiten. Dit systeem wordt straks onder het dashboard gemonteerd, maar moet zo generiek zijn dat er straks allerlei sensoren aan gekoppeld kunnen worden.” Als voorbeeld toont Max den Dopper een sensor die aangesloten kan worden op het generieke systeem, in dit geval een TPMS-sensor voor een bandenspanningssysteem. “Ook dit is eenvoudig te koppelen met ons systeem, wij moeten alleen de software schrijven. Een trailer met deze sensoren zal straks tevens herkend worden. De juiste bandenspanning is natuurlijk van groot belang voor een zo laag mogelijk brandstofverbruik. Mocht de bandenspanning snel dalen of snel stijgen (door temperatuur), dan kan er ook meteen een melding naar de chauffeur worden gestuurd. Maar we kunnen ook een start-/stopsysteem inbouwen om het brandstofverbruik omlaag te krijgen.”

Open software

Veel transportbedrijven hebben hun eigen werkplaats en vervangen zelf onderdelen. Maar er gaat steeds meer elektronica in een vrachtwagen zitten. Den Dopper: “Daardoor sleutelen de transporteurs steeds minder aan een truck. Voor een transporteur is het wel belangrijk, zeker als je meerdere merken hebt, dat hij die onafhankelijkheid tot die merken blijft houden. Zodat hij zelf kan bepalen voor welk merk hij kiest op basis van kwaliteit, prijs en dat soort criteria. Als echter de afhankelijkheid te groot wordt, en het gaat steeds meer naar één merk per vloot, dan kan dat tot hogere prijzen voor zo´n transportbedrijf leiden. Ons generieke platform moet voor elk merk truck toe te passen zijn. Dus willen we data uit een truck halen als er bijvoorbeeld onderhoud gepleegd moet worden. Maar dat willen wij wel over de verschillende merken heen kunnen zeggen, en niet afhankelijk zijn van één merk truck.”

TTM2015_0708_36_37_Aftermarket_Route42_foto1aVolgens Den Dopper is er eenzelfde trend zichtbaar bij de leveranciers van de verschillende FMS-systemen. “De markt voor FMS moet meer open worden, kijk naar Apple en Microsoft. Je kunt een Word-document gewoon openen op je Apple computer, en andersom vanuit Apple software iets exporteren naar Microsoft. Momenteel heeft elke FMS-fabrikant zijn eigen systeem inclusief eigen connectivity naar de cloud toe of naar een apart sim-kaartje. Zoiets wil je tegenwoordig gewoon centraal geregeld hebben en dat proberen wij toe te voegen. Onze visie is dat straks ons systeem helemaal open is. Dat wanneer een transporteur een specifiek probleem heeft, dat bepaalde inzichten vereist die niet standaard worden meegeleverd, dat we dat zelf op het platform kunnen programmeren. We kunnen de transporteur dan daarbij helpen om dit op maat te maken.”

Testcase Dakar

De producten van Route42 worden intensief getest. Het Brabantse bedrijf gebruikt hiervoor de ruige omstandigheden van de Dakar Rally. “Voor het Dakar Team van TVM hebben we een speed limiter ontwikkeld, waarbij op het moment dat je in een bepaalde veiligheidszone terecht kwam, er een schakelaar omgezet kon worden: je kon dan wel plankgas geven, maar de truck reed niet harder dan 30, 60 of 90 km/h. Dat is veel makkelijker dan met je voet die specifieke snelheden aanhouden.” Ook gebruikte Route42 de Dakar Rally om het bandenspanningssysteem te testen. “Voor ons was het van belang of de elektronica het wel uit zou houden onder deze omstandigheden? Alle data gingen meteen de cloud in. Ook de komende Dakar Rally doen we weer mee, mijn broer is nu de auto van Fried van de Laar aan het tunen. Hier komen camera’s in en een speed limiter. Hopelijk gaat dat dit jaar goed, want vorig jaar had iemand het geniale idee om het kale printplaatje even op een stalen plaat te leggen. Tsja, dan is het poef!”

Auteur: Paul Quaedvlieg

 

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van juli/augustus 2015. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer