Ga naar hoofdinhoud

Alternatief plan voor kilometerheffing in de maak

TLN, EVO, ANWB, MKB Nederland en de milieubeweging zijn onderdeel van een groep instanties die samen werkt aan een alternatief voor de invoering van een kilometerheffing.

Binnen de groep organisaties is grote onvrede over het uitlekken van een deel van het voorstel via het . Volgens voorzitter Loek Hermans van MKB Nederland is het voorstel nog niet af. Er wordt de laatste hand aan gelegd. Het kabinet buigt zich vrijdag over wegbeprijzing. “Wat er nu naar buiten is gekomen, is een gedrocht en een heel klein stukje van het verhaal. Het gaat om een veelomvattender advies voor een totaalaanpak rond de kilometerheffing”, liet hij weten.
Hermans wilde niets kwijt over de inhoud van het advies. Voorgesteld is om forenzen en leaserijders op drukke wegen niet te laten betalen, maar te belonen als ze de spits mijden.
 
Tegenvoorstel
Ingewijden zeiden eerder dat het gaat om een tegenvoorstel voor plannen van verkeersminister Camiel Eurlings om de kilometerheffing gedeeltelijk, alleen voor vrachtwagens, in te voeren. TLN en EVO zijn daar faliekant tegen. Personenauto’s zouden verder tijdelijk alleen een congestie- of spitsheffing bij de grote steden, zoals Amsterdam moeten betalen.
 
Hermans is voorzitter van de zogenoemde klankbordgroep waarin dezelfde organisaties zitten als in de commissie die werd geleid door voormalig ANWB-voorman Paul Nouwen. Deze kwam mei 2005 op verzoek van Eurlings’ voorganger Karla Peijs met een breed gedragen advies voor een kilometerheffing tegen de toenemende files.
 


Auteur: Arjan Velthoven

 

ttm.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer