fbpx Ga naar hoofdinhoud

Amerongen Kamphuis overgenomen door Sitra

Logistiek dienstverlener Amerongen Kamphuis uit Barneveld is overgenomen door de Belgische sectorgenoot Sitra. Dat heeft Sitra zaterdag bekend gemaakt. De overname, die deze week werd afgerond, past bij beide bedrijven. “Zowel voor onze klanten als voor onze medewerkers brengt de synergie nieuwe mogelijkheden met zich mee”, klinkt het eensgezind.

Sitra Group lanceerde in 2013 hun ‘Plan 2020’, bedoeld om in 2020 een omzet te behalen van 200 miljoen euro. De overname van Amerongen Kamphuis is een van de stappen om dat ambitieuze doel te verwezenlijken.

David Saelens, CEO van Sitra Group: “De activiteiten van Amerongen Kamphuis zijn zeer complementair aan de onze. Amerongen Kamphuis is gespecialiseerd in LTL-transport (‘less than truckload’) in Duitstalig Europa, de Benelux en Scandinavië. LTL is een blinde vlek in onze eigen dienstverlening. We zijn allebei familiebedrijven met een lange geschiedenis. We gaan volop voor langetermijn relaties met onze klanten en focussen sterk op kwaliteit, flexibiliteit en innovatie. Dankzij die gemeenschappelijke normen en waarden bereikten Sitra en Amerongen Kamphuis dan ook snel een overeenkomst.”

Saelens (links op de foto) treedt toe tot de directie van Amerongen Kamphuis. Jan Kamphuis (rechts), algemeen directeur van Amerongen Kamphuis (links op de foto): “’Dit is voor ons een uitgelezen kans om toe te treden. Daardoor kunnen we ons bedrijf verder professionaliseren. Voor onze klanten verzekeren we een groter geografisch bereik en dito flexibiliteit. Voor onze medewerkers is er heel wat potentieel om door te groeien. Deze samenwerking is de perfecte stap naar een mooie toekomst, een win-winsituatie voor alle betrokken partijen.”

Bij Amerongen Kamphuis werken 150 medewerkers. Het wagenpark bestaat uit 100 vrachtwagens. Het bedrijf ontstond in 2002 door een fusie van Amerongen geconditioneerd vervoer (opgericht in 1940) en Kamphuis Transport & Expeditie (opgericht in 1950). De oprichter was Jan Kamphuis, de vader van de huidige algemeen directeur. Amerongen Kamphuis veranderde vorig jaar nog van naam naar Kamphuis Frozen Food Logistics.

Sitra is het familiebedrijf waar nu David en Nicolas Saelens aan de top staan. Zij zijn kleinzonen van Robert Saelens, die het bedrijf in 1962 oprichtte. Het wagenpark van Sitra bestaat uit 750 trucks, 2.000 trailers en er werken 950 mensen.

14 reacties op “Amerongen Kamphuis overgenomen door Sitra

  • T Veerman

    Weer een mooi bedrijf uit Holland met een lange geschiedenis die in buitenlandse handen valt.
    Er blijft geen groot mooi bedrijf meer over en dan altijd onder het mum van een mooie groei en toekomst.
    Welnu je kan er donder opzeggen dat de naam Kamphuis verdwijnt dat de Hollanders er afgaan en dat er buitenlanders opkomen zie Sitra.
    Dus een prachtige toekomst heer Kamphuis de geschiedenis laat anders zien.
    Recent nog onze. Aartsen Mooy in handen van een boef als Gartner en nu weer een Sitra.
    Triest dat ons eens grote internationaal transport wat heb meegemaakt verdwijnt.

  • T Veerman

    Weer een mooi bedrijf uit Holland met een lange geschiedenis die in buitenlandse handen valt.
    Er blijft geen groot mooi bedrijf meer over en dan altijd onder het mum van een mooie groei en toekomst.
    Welnu je kan er donder opzeggen dat de naam Kamphuis verdwijnt dat de Hollanders er afgaan en dat er buitenlanders opkomen zie Sitra.
    Dus een prachtige toekomst heer Kamphuis de geschiedenis laat anders zien.
    Recent nog onze. Maarten Mooy in handen van een boef als Gartner en nu weer een Sitra.
    Triest dat ons eens grote internationaal transport wat heb meegemaakt verdwijnt.

  • Martijn

    @T Veerman wees niet al te positief over Amerongen Kamphuis, want die weten ook heel goed gebruik te maken van buitenlandse chauffeurs met een brievenbus in het buitenland, gezien hun dochteronderneming AmKa GmbH in het Duitse Südlohn-Oeding. Ik wilde weleens zien waar ze zitten, aangezien ze vele auto’s hebben op die BV, maar het kwam mij niet bekend voor en ik er toch vlakbij woon. Daardoor kwam ik erachter dat het maar een brievenbusje is en niet meer dan dat. Zo kunnen ze in ieder geval ontduiken dat ze de dure Nederlandse Cao moeten betalen en het veel goedkopere Duitse Cao kunnen misbruiken voor hun buitenlandse chauffeurs.

  • W v Mourik

    Beste T Veerman,

    U heeft overduidelijk vooral een sentimenteel gevoel bij oer Hollandse transportbedrijven. En wellicht gedupeerd gevoelt bij een faillisiment. Dat begrijpen veel mensen. Echter is de realiteit anders. Vervoeder zijn in 2018, betekent vaak; eten of gegeten worden ( om in food termen te praten). Zolang klanten veel macht kunnen uitoefenen op transporteurs, blijven de marges te klein om een gerenommeerd bedrijf te kunnen zijn. Wanneer de vervoerder de klant overstijgt, worden de rollen omgedraaid. Daarnaast kunt u zeggen dat grote bedrijven Hollandse chauffeurs van de auto “gooit”, maar dan begrijpt u de situatie niet. De oorzaak daarvan is erg breed. Ten eerste heeft de crisis het transport geen goed gedaan. Klanten hebben transporteurs onder druk gezet om de dienstverlening goedkoper uit te voeren. Dat kan als vervoerder alleen als de inkoop lager wordt. Dus wordt er gekeken, waar men op kon bezuinigen. Sinds de grenzen open zijn kon men naar goedkopere chauffeurs zoeken. Echter het tij is gekeerd en nu is niet meer het salaris van de chauffeur het probleem, maar vooral het tekort aan chauffeurs. Ook dat heeft meerdere oorzaken, maar vooral door de huidige tijd. Hollands chauffeurs kunnen en mogen geen uren maken, maar vooral ook; ze hoeven geen uren te maken. In veel gevallen gaat het om 2 verdieners en dan word “s’avonds thuis” erg gewaardeerd. Daarnaast is er een algemeen chauffeurs tekort, en is er nou eenmaal mogelijkheid om in vrij Europa verder te kijken dan je eigen land. Chauffeur van auto’s halen, is niet meer van deze tijd. Er wordt weer meer gezocht naar kwaliteit en vooral ook naar überhaupt chauffeurs. Dus meneer T Veerman, als u graag chauffeur wilt worden (of wellicht al bent) dan gaat u vooral solliciteren bij Amerongen Kamphuis, want goede chauffeurs zijn altijd welkom! En wees trots op bedrijven als Amerongen Kamphuis die ervoor kiezen om te eten, ipv (zoals u aangeeft Mooy) om gegeten te worden.

    Mvg

    W v Mourik

  • patrick wittezaele

    Sitra…. C est pas une mauvaise société…. J y travaille depuis 1984 comme chauffeur…. Il n y a jamais eu de problemes de social, de payement de salaire, de matériel….. Faut pas avoir peur… C est une société familliale qui existe aussi depuis plus de 55ans.En plus Sitra Nederland existe depuis plus de 25 ans…. Alors comme société étrangère je trouve les mots un peu exagéré

  • W v Mourik

    Meneer Martijn,

    Gaat u eens goed kijken in Sudlohn. Er werken 3 mensen op de planning daar. Graag feiten verkondigen, geen roddels.

  • H.J.

    W v Mourik . U slaat precies de spijker op zijn kop .

  • Albert Hendrix

    Nou ik werk al bijna 14 jaar bij Kamphuis en het is gewoon een fijn bedrijf om bij te werken.
    Heb voor die tijd 24 jaar bij Oerlemans gereden. Dat was eigen vevoer en dat is toen naar Van Amerongen gegaan.
    En die zijn later samen gegaan naar Van Amerongen kamphuis.
    En ik werk er nog steeds en het bevalt mij heel goed
    Dus niet te snel oordelen want het is overigens overal wel wat

  • MartRed

    @ Patrick,
    Dank voor uw bemoedigende woorden 😉 Sitra heeft inderdaad geen slechte naam op het gebied van arbeidsvoorwaarden. Maar het blijft jammer als een gevestigde naam van de markt verdwijnt.

  • diederik

    weer een mooi barneveldse familie bedrijf naar de knoppen heel jammer alleen ongelooflijk dat aan een buitenlands bedrijf is over genomen zou verboden moeten worden wij zouden een heel beetje trotser moeten worden op nederland schouders er onder in nederland stikt het al van buitenlandse bedrijfen straks zijn onze kinderen allemaal knecht van een buitenlands bedrijf voor een mager loontje waar is onze nationale trots gebleven

  • G.F.M. Ooms

    Weet iemand ook of ‘van Spronsen Transport uit Monster en IFT’ in het verleden nou ook zijn overgenomen / opgegaan in Kamphuis – Amerongen.? Wie kan mij antwoord geven op die vraag?

  • Ron Smits

    Arme chauffeurs bij kamphuis. Ik heb aantal jaren bij sitra gewerkt, en had het naar mijn zin in den beginne. Maar…. op het moment dat je jou mening laat horen, wat hun niet bevalt, word je buiten gewerkt. Van dreigementen zijn ze ook niet vies van en hoop dat david door de jaren heen wat fatsoen gekregen heeft, zodat hij zijn personeel nu wel met respect weet te behandelen. Zo niet? Mijn medelijden heb je alvast, sterkte gewenst

  • Robert

    Van Spronsen Transport uit Monster is nooit overgenomen. Verschillende planners en medewerkers zijn voor zichzelf begonnen. Uit van Spronsen zijn verschillende bedrijven voortgekomen door de jaren. Zoals C. Vreugdenhil heeft de Scandinavië tak, Stuurman Expeditie en ik geloof ook C. Olsthoorn wat later door HZ is overgenomen en Busscher Transport IFT die geholpen werd door Kamphuis transport. Het is in de transport markt niet meer zo dat alles oneindig groeit. En elke transporteur heeft klanten die meer eisen en daarbij is er veel verandert op gebied van consumenten gedrag en gebruik van ICT. Dit leidt dat bedrijven steeds meer afhankelijk zijn niet van hun eigen kapitaal maar de financiële dienstverlener die maar met een ding bezig is zekerheid en geldstromen. In dit geval ziet men dat een Belgische ondernemer zich wil versterken in een buurtland, wat door de bankencrisis in Nederland word dit niet door nog de overheid of financiële instellingen gepromoot. Maar de goede oude tijd is niet meer van toepassing en chauffeurs die mooi werk zoeken is er nog altijd vuurwerk. Wat ik positief vind dat beide bedrijven hebben ervaring met fusies en Sitra heeft veel meer andere activiteiten waardoor er voor de chauffeurs genoeg ontwikkelingen zijn. Er is geen sprake van een faillissement waarbij veel partijen nog geld te ontvangen hebben. Als door zo een fusie een chauffeur bij een klant niet 1 maar 2 pallet lost heeft iedereen daar voordeel van, zowel de consument als zelf het milieu. Ik wens daarom Jan Kamphuis met al zijn mensen veel succes en wijsheid

  • G.F.M. Ooms

    Robert bedankt voor je uitgebreide antwoord.

    Iedereen vast fijne feestdagen en een gelukkig en veilig 2019 toegewenst.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer