Ga naar hoofdinhoud

Amsterdam gaat milieuzone mogelijk herzien

De Amsterdamse wethouder Tjeerd Herrema (Verkeer en Vervoer) is bereid af te zien van het weren van vervuilende personen- en bestelauto’s uit de binnenstad als in de zomer van 2009 blijkt dat de gemeente de Europese normen voor luchtkwaliteit ook zonder de geplande milieuzone weet te halen. Branche-organisatie EVO zegt in een reactie al langer te pleiten voor deze realistische aanpak en steunt dit uitgangspunt dan ook van harte.

Voordat Amsterdam medio 2009 definitief zal besluiten tot invoering van een milieuzone voor vervuilende bestel- en personenauto’s, zal de gemeente de luchtkwaliteit toetsen. Als die op dat moment voldoende verbeterd is, komt de milieuzone er mogelijk niet.

Aanleiding voor het toetsmoment dat de gemeente wil inbouwen, is de ‘expliciet uitgesproken zorg’ door minister Camiel Eurlings (Verkeer en Waterstaat) over de invoering van de milieuzone. Dat schrijven de wethouders Herrema en Marijke Vos (Milieu) in een brief aan de minister.

Het voornemen vervuilende auto’s uit de binnenstad te weren, is onderdeel van het plan Voorrang voor een gezonde stad. Aanvankelijk wilde de gemeente daarin auto’s van voor 1992 buiten de stad houden. Op die plannen kregen de bestuurders forse kritiek, onder meer van Eurlings.

Uit de brief van de wethouders blijkt dat de invoering van de milieuzone volgens Amsterdam en het kabinet een gemeentelijke bevoegdheid is. Amsterdam “streeft echter nadrukkelijk naar afstemming” met het kabinet over het weren van vervuilende auto’s.

Later deze maand besluit de Amsterdamse gemeenteraad over de plannen.

EVO voegt nog toe dat dat aan de eventuele invoering van een milieuzone voor het bestelverkeer nog vele haken en ogen zitten die tot problemen kunnen leiden. “Zo zullen juist veel kleine, hardwerkende ondernemers door een dergelijke maatregel getroffen worden, aangezien zij hiervoor niet gecompenseerd gaan worden. Er is immers nog steeds geen afspraak over een landelijke sloopregeling voor ondernemers die als gevolg van invoering van een milieuzone voorbestelauto’s hun oudere voertuigen moeten vervangen. Zolang een dergelijke compensatie uitblijft, is de invoering van een milieuzone voor het bestelverkeer voor het midden en kleinbedrijf levensbedreigend”, aldus EVO.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer