De gemeente Amsterdam plaatst honderd dodehoekspiegels op belangrijke routes waar fietsers en vrachtwagens rijden. De spiegels komen nog dit jaar en volgend jaar te hangen op meerdere kruisingen in de hoofdstad, liet de gemeente donderdag weten. De maatregel volgt na een proef op drie verschillende locaties.

De bolle verkeersspiegel komt op verkeerslichten en is een aanvulling op de spiegels die op de vrachtwagen zitten. Vrachtwagenchauffeurs zien met de nieuwe spiegel in een keer wat zich voor en rechts van de cabine afspeelt. In 2006 vielen er vier doden in Amsterdam bij ongelukken met vrachtwagens die fietsers over het hoofd zagen.
In de periode tussen 2001 en 2005 zijn in Amsterdam ruim honderd
gewonden en acht doden gevallen bij dergelijke ongelukken. De invoering van de verplichte dodehoekspiegel op vrachtwagens leidde in 2002 en 2003 tot een tijdelijke vermindering van het aantal slachtoffers. Daarna steeg het echter weer tot het oude niveau, onder meer doordat de verplichting niet geldt voor bestelauto’s en bussen.

Verschillende instellingen richten deze maand gezamenlijk het Platform Dode Hoek Amsterdam op. Deelnemers zijn onder meer Transport en Logistiek Nederland, de Fietsersbond, politie, Openbaar Ministerie (OM), Veilig Verkeer Nederland en de gemeente Amsterdam. Zij gaan samen werken aan een pakket maatregelen om ‘dodehoekongevallen’ te voorkomen. Een van de maatregelen die het platform overweegt, is het invoeren van ‘spiegelafstelplaatsen‘.