“We gaan met het ministerie van Verkeer en Waterstaat praten over duidelijker regels en normen voor de transportwereld, zodat deze problemen minder snel ontstaan”, aldus een woordvoerder van de belangenorganisatie van weggebruikers.
Hij wijst erop dat vrachtwagens in Frankrijk en Duitsland veel sneller van de weg worden gestuurd in extreme weersomstandigheden. “Daar grijpen de autoriteiten veel rigoureuzer in dan bij ons”, zei de ANWB-woordvoerder.
De ANWB weet nog niet precies hoe de regels eruit moeten gaan zien. “Het is waarschijnlijk niet verstandig om alleen vast te leggen dat er bij een bepaalde windkracht niet meer mag worden gereden. Je zult ook rekening moeten houden met de lokatie waar de vrachtwagen zich bevindt en of de vrachtwagen lading bij zich heeft of leeg is.”
EVO en TLN reageren instemmend op de oproep van de ANWB en gaan met het KNMI en Rijkswaterstaat bekijken hoe ze ondernemers voortaan tijdig kunnen inlichten, zodat ze hiermee in hun planning rekening kunnen houden. Ook willen EVO en TLN meer parkeerfaciliteiten regelen voor vrachtauto’s die niet verder kunnen rijden.
Bron: De Telegraaf