Ga naar hoofdinhoud

“Aparte rijstrook voor vrachtverkeer nodig op A2”

Branche-organisatie EVO vindt dat verbreding van de A2 Maasbracht – Urmond hoognodig is. Vertragingen in de regio veroorzaken al jarenlang veel economische schade bij ondernemers. EVO stelt voor om de oplossing te zoeken in een 2×3 rijstrokenvariant met daarnaast een aparte rijstrook van het vrachtverkeer.

De A2 is een belangrijke transportader richting het zuiden van het land en Duitsland en het aandeel vrachtverkeer is hoger dan elders in het land. Er valt te praten met het bedrijfsleven over een versnellingsprijs, maar dan moet daar wel een betere doorstroming voor het goederenvervoer tegenover staan.

 

Doelgroepstroken voor vrachtauto’s scheiden het lichte van het zware verkeer. Daardoor verbetert de doorstroming en verkleint de kans op ongevallen. Op plaatsen waar veel vrachtverkeer is, heeft dit aantoonbaar meerwaarde. EVO pleit ervoor dat het bedrijfsleven intensief wordt betrokken bij de studie die Rijkswaterstaat gaat uitvoeren.

Bovendien benadrukt de organisatie dat de heffing op de A2 moet passen in het landelijke systeem en er dus bijvoorbeeld niet twee verschillende kastjes geïnstalleerd moeten worden. Daarnaast mogen de systeemkosten maximaal 5 procent van de opbrengst bedragen. Verder moeten de opbrengsten gebruikt worden om de bereikbaarheid over de weg te verbeteren. Ten slotte moeten bpm en motorrijtuigenbelasting worden afgeschaft op het moment dat de heffing van start gaat.

 

Auteur: Arjan Velthoven

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer