De ZF AS Tronic viert zijn tiende verjaardag. Op zich niets bijzonders, ware het niet dat de AS Tronic de eerste automatische transmissie voor zware bedrijfsvoertuigen was. In 1997 presenteerde ZF het systeem, ontwikkeld in samenwerking met Iveco.

“Vandaag de dag is het ondenkbaar om wegtransport te bedrijven zonder automatische versnellingsbakken”, zegt Rolf Lutz, senior vice president Driveline Technology bij ZF, op de thuisbasis in Friedrichshafen. “De ontwikkeling van de AS Tronic was een mijlpaal in de historie van de aandrijvingstechniek van deze klasse. Na de eerste wankele stappen samen met Iveco bouwde ZF de As Tronic uit tot een succes. Tien jaar na de introductie zijn 230.000 voertuigen voorzien van As Tronic, en niet alleen Iveco’s. Ook onder meer DAF en MAN monteren de AS Tronic in hun trucks.
Na het succes in het zware transport heeft ZF de blik ook op andere transportsectoren gericht. Dat heeft geresulteerd in de AS Tronic Mid en de AS Tronic Lite, voor middelgrote en distributiestrucks. Uitontwikkeld is het concept volgens ZF nog lang niet. ZF werkt hard aan een concept waarbij AS Tronic wordt gekoppeld aan een hybride aandrijving.