Balkenende opent DAF Engine Test Center • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Balkenende opent DAF Engine Test Center

Minister-president Balkenende heeft woensdag in Eindhoven het nieuwe DAF Engine Test Center officieel geopend. Dit nieuwe motorentestcentrum telt 20 geavanceerde testcellen en is een van de modernste ter wereld.

“Dit nieuwe testcentrum is niet alleen belangrijk voor DAF Trucks, maar ook voor de technologieregio Zuid-Oost Brabant en voor de BV Nederland”, aldus Aad Goudriaan, president-directeur van DAF Trucks N.V., die eraan toevoegde dat met de realisatie van het nieuwe DAF Engine Test Center zo’n 80 additionele, hoogwaardige arbeidsplaatsen zijn gecreëerd.
 
Schonere motoren
Met een jaarproductie van meer dan 50.000 motoren, behoort DAF Trucks N.V. in Europa tot de grotere fabrikanten van dieselmotoren voor trucks. “Het Engine Test Center zal een belangrijke rol spelen binnen de ontwikkeling van toekomstige, nog efficiëntere en schonere motoren en DAF in staat stellen haar toonaangevende positie in motorenontwikkeling verder uit te bouwen”, zei Aad Goudriaan, president-directeur van DAF Trucks N.V. “De investering van ruim 50 miljoen euro in dit ultramoderne testcentrum onderstreept ook het belang dat ons moederconcern PACCAR hecht aan de kennis en ervaring die DAF in meer dan vijftig jaar motorenontwikkeling en -productie heeft opgebouwd.” Behalve motoren voor DAF, ontwikkelt de onderneming ook motoren voor Peterbilt en Kenworth, de andere truckmerken van PACCAR.
 
Premier Balkenende (R) krijgt uitleg door Ron Borsboom (M), directeur product-ontwikkeling en Aad Goudriaan (L),president -directeur, tijdens de officiele opening van het nieuwe DAF Engine Test Center op het terrein van DAF Trucks in Eindhoven
 
Toekomst voor diesel
In zijn toespraak ging Goudriaan in op de enorme ontwikkeling die de dieselmotor de afgelopen decennia heeft doorgemaakt, onder andere op het gebied van emissies. “De steeds strengere wetgeving op dit gebied heeft tot steeds schonere motoren geleid”, zo sprak hij. “Een moderne vrachtauto of bus met Euro 5-motor produceert 75 procent minder NOx (stikstofoxiden) en 94 procent minder vaste deeltjes dan een Euro 1-motor van tien, vijftien jaar geleden. En de toekomstige Euro 6-motoren zullen zelfs respectievelijk 95 procent en 97 procent  schoner zijn dan Euro 1. Overigens bereikt een moderne dieselmotor nu al emissiewaarden, waarvan een aantal jaren geleden nog werd aangenomen dat die alleen met gasmotoren bereikt konden worden. Inmiddels wint de diesel het op tal van fronten. Het is daarom in onze ogen onbegrijpelijk dat er gemeentelijke en provinciale overheden zijn, die bij aanbestedingen van openbaar vervoer of gemeentereinigingsdiensten, gasmotoren eisen. DAF is ervan overtuigd dat de dieselmotor ook in de toekomst een belangrijke rol zal blijven spelen, al dan niet in combinatie met hybridetechnologie, die DAF eveneens ontwikkelt.”

 
Bron: DAF
 

Auteur: Arjan Velthoven

 

ttm.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer