De informatie die wordt gegeven door het EU-bandenlabel bij truckbanden is niet altijd betrouwbaar. Uit onderzoek van de Duitse branche-organisatie voor de rubberindustrie en marktautoriteiten blijkt dat twintig procent van de onderzochte banden een minder goede rolweerstand heeft als het label aangeeft en dat er dus meer brandstof wordt verbruikt dan verondersteld.
Het EU-bandenlabel is sinds 2012 verplicht voor nieuwe banden (richtlijn 1222/2009/EG). Het geeft aan hoe een band presteert op nat wegdek, hoe brandstofefficiënt de band is en wat het externe rolgeluid is. Het label heeft als doel eindgebruikers te helpen met hun aankoopbeslissing en hen te stimuleren banden te kopen die veiliger, zuiniger en stiller zijn. Dit zou de bandenfabrikanten weer moeten aanmoedigen om de betreffende bandenparameters te optimaliseren.
De WDK heeft samen met diverse andere organisaties een steekproef gehouden in het huidige aanbod van truckbanden. Daarbij werden 31 banden geselecteerd. Daarbij werd er voor gezorgd dat banden uit alle prijsklassen en van zoveel mogelijk bandenfabrikanten waren vertegenwoordigd. Voor de WDK was het van belang dat 40 procent van de geteste banden afkomstig is van fabrikanten die bij WDK aangesloten zijn.
Bij een eerste proef van WDK bleek dat negen van de 31 banden niet voldeden aan de door de fabrikant opgegeven efficiencyklasse. Daarna liet WDK de banden nogmaals testen door gerenommeerde bureaus met uitgebreide testfaciliteiten. Tijdens de inspectie werden de banden getest in overeenstemming met de wettelijke vereisten. Voor zes banden werd het niet-conforme resultaat van de eerste test bevestigd.
De WDK, die de precieze resultaten van de test niet heeft vrijgegeven, heeft maatregelen genomen tegen de fabrikanten van de onjuist gelabelde banden. De kosten van het onderzoek worden op hen verhaald en tevens is hen gevraagd de labelinformatie bij de banden en in hun communicatie-uitingen te wijzigen.