Ga naar hoofdinhoud

Chaos Belgische km-heffing gaat leiden tot juridische procedures

De Belgische kilometerheffing gaat vrijdag 1 april gewoon in, en dat is zeker geen grapje. Viapass liet woensdag weten door te gaan met de invoering, ondanks vele technische problemen en klachten van branche-organisaties. Er komt ook geen coulanceregeling. TLN en TLV zijn zeer teleurgesteld dat er niet is gereageerd op het verzoek tot uitstel. TLV wil horen van onterechte boetes en desnoods juridische procedures aanspannen.

maut kilometerheffingDe Raad van Bestuur van de Interregionale entiteit Viapass heeft beslist dat de kilometerheffing in België voor vrachtwagens van meer dan 3,5 ton zal ingaan vanaf 1 april 2016. In de Raad van Bestuur zijn de drie gewesten van het land vertegenwoordigd.

De Regeringen van de Gewesten zullen in een volgende stap bepalen welke delen van het wegennet aan kilometerheffing onderhevig zullen zijn en wat het tarief per kilometer zal zijn. Eerder was al vastgelegd dat het tarief van de kilometerheffing zou variëren in functie van de Maximale Toelaten Massa (MTM) van de vrachtwagens, de Euro-emissieklasse en het type weg.

TLN meldt dat het ‘meldpunt Belgische kilometerheffing’ overloopt met klachten. “De Customer Service van Satellic is onbereikbaar, wachttijden zijn gemeld tot wel anderhalf uur, vragen van leden worden niet beantwoord en ook reacties per e-mail blijven uit”, zegt TLN op haar website.

Volgens TLN is het grootste issue dat veel transportbedrijven nog wachten op aflevering van de OBU’s die vaak al weken eerder zijn besteld en betaald. Satellic kondigde afgelopen vrijdag aan dat deze ondernemers die op dat moment nog géén OBU’s geleverd hadden gekregen, bij een Service Punt aan de grens met België hun OBU’s moesten gaan aanschaffen. Woensdag bleek echter dat Service Punten aan de grens nú al leeg zijn en de toegezegde mobiele servicepunten in geen velden of wegen te bekennen zijn. Hoe kunnen vervoerders in zo’n situatie voldoen aan de wetgeving die aanstaande vrijdag ingaat? Desondanks garandeert Satellic dat alle OBU’s die tijdig besteld zijn, vóór 1 april bij bedrijven worden afgeleverd.

De conclusie van TLN is vrij eenvoudig: Satellic is ‘out of control’ qua logistiek. België is dus niet klaar voor invoering van de kilometerheffing. TLN blijft dan ook aandringen op coulance in de handhaving in de eerste periode na invoering van de kilometerheffing.

De Belgische branche-organisatie TLV wil garant staan voor haar leden en meldt: “TLV blijft het opnemen voor de transporteur die als goede huisvader alles in het werk heeft gesteld om in orde te zijn. Leden kunnen bij TLV melding maken van onterechte boetes. TLV zal alle juridische middelen gebruiken om ervoor te zorgen dat de transporteurs niet de dupe worden van de fouten van een ander.”

Eén reactie op “Chaos Belgische km-heffing gaat leiden tot juridische procedures

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer