Beneluxoverleg over invoering kilometerheffing • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Beneluxoverleg over invoering kilometerheffing

België, Nederland en Luxemburg overleggen 17 januari over invoering van een kilometerheffing. Dat heeft de Vlaamse premier Kris Peeters gemeld. EVO en TLN zeggen in een reactie dat kilometerheffing voor alleen het vrachtverkeer niet op Nederlands draagvlak kan rekenen.

De Nederlandse regering besloot vrijdag om de kilometerheffing in te voeren per 2011 voor vrachtwagens. Een jaar later moeten ook auto’s per kilometer betalen. Vlaanderen besloot in oktober tot een kilometerheffing voor vrachtwagens. Voor personenwagens is nog niets beslist. De heffing volgt op een idee voor een Belgisch wegenvignet. Dat stuitte op bezwaren van de Europese Commissie.
 
Het overleg in januari moet ertoe leiden dat het systeem in de hele Benelux zoveel mogelijk hetzelfde is. Vlaams premier Peeters staat in eigen land onder druk om op te schieten met kilometerheffing. Het socialisch Kamerlid Flor Koninckx (Sp.a) wees erop dat Nederland al wetten aan het wijzigen is en dat dit ook in Vlaanderen nog moet gebeuren: “We moeten maken dat we de trein niet missen”, zei Koninckx.
 
Peeters zei dat hij minister Camiel Eurlings (Verkeer) vorige maand nog had gesproken. Volgens de minister-president wordt er “naar een maximale afstemming” gestreefd, ook bij de timing. In België denkt men echter verdeeld over kilometerheffing. Wallonië wil toch doorgaan met het wegenvignet. Desnoods alleen, liet minister Michel Daerden onlangs weten.
 
Branche-organisaties EVO en TLN zijn kritisch over het voorstel: “Kilometerbeprijzing heeft alleen effect wanneer dit wordt ingevoerd voor alle weggebruikers. Een heffing in Vlaanderen die zich tot het vrachtverkeer beperkt, is enkel geschikt voor het spekken van de staatskas. Nederland heeft een heel ander uitgangspunt dan Vlaanderen, aangezien het Nederlandse kabinet zich richt op een systeem waarbij alle weggebruikers betalen al naar gelang het aantal kilometers dat zij afleggen. EVO en TLN willen dan ook dat minister Eurlings zijn Vlaamse ambtgenoot ervan overtuigt dat een heffing voor alleen het vrachtverkeer niet op Nederlands draagvlak kan rekenen. Invoering moet ook in Vlaanderen volgens het uitgangspunt dat iedereen naar gebruik betaalt.”
 
EVO en TLN wijzen er bovendien op dat er allang een beprijzingssysteem voor het vrachtverkeer is waar ook de Benelux onder valt, te weten het Eurovignet. Een nieuw systeem mag volgens hen in geen geval bovenop het Eurovignetsysteem komen. “Bovendien doet de Europese Commissie op dit moment nog onderzoek naar de kosten die het vrachtverkeer veroorzaakt, bijvoorbeeld de kosten van schermen voor geluidsreductie en kosten van aanleg en onderhoud van wegen. Het ligt voor de hand om de uitkomsten van die studie af te wachten. Lidstaten moeten vervolgens regelen dat hun systemen goed op elkaar aansluiten”, aldus de branche-organisaties.

 

 
Auteur: Arjan Velthoven

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer