Het gaat goed met de verkoop van bestelauto’s. De verkoopaantallen van lichte bedrijfswagens lagen in de eerste negen maanden van dit jaar 23,5 procent hoger dan in dezelfde periode in 2006. Trucks doen het minder goed: de verkoop loopt daar 6,1 procent achter op de resultaten van 2006.
Er werden tot en met september in totaal 63.964 lichte bedrijfswagens verkocht ten opzichte van 51.795 stuks in dezelfde periode in 2006. Van de grote merken scoort Fiat het beste, met een toename in verkoop van 67,2 procent. De verkoop van lichte bedrijfswagens is sinds het afschaffen van het grijs kenteken niet meer zo succesvol geweest, blijkt uit de cijfers van RAI Vereniging.
De magere jaren voor de bestelwagensector zijn daarmee definitief voorbij. De enorme groei in het aantal verkopen in 2007 kan mede verklaard worden door de afschaffing van de voorfinanciering BPM. Het midden- en kleinbedrijf in Nederland investeert weer in haar wagenpark, waardoor de verkopen zo gunstig zijn.
De markt voor vrachtauto’s loopt wat achter op 2006, een absoluut succesjaar. In de eerste negen maanden van 2007 zijn er in totaal 13.176 eenheden verkocht, dat is 6,1 procent minder ten opzichte van 2006 (14.029 stuks). De totale verkopen van zware bedrijfswagens in 2007 zijn daarmee niet teleurstellend, aldus RAI Vereniging. Het aantal verkooporders is wèl bovengemiddeld, waardoor de levertijden langer zijn. Alle grote truckmerken hebben te kampen met mindere verkopen, behalve Volvo. Dat zag haar verkopen toenemen met 3,2 procent.