Betuwelijn voortaan stuk drukker • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Betuwelijn voortaan stuk drukker

Het afgelopen halfjaar reden goederentreinen slechts bij grote uitzondering over de 4,7 miljard euro kostende Betuweroute. Dat moet sinds gisteren anders zijn, nu de nieuwe dienstregeling in heel Europa van kracht is.

 

“Voor de komende week hebben de vervoerders honderd ritten gereserveerd”, aldus een woordvoerster van Keyrail, de beheerder van de spoorlijn die in juni officieel werd geopend door koningin Beatrix. “Voor de weken daarna geldt hetzelfde beeld.”

In de loop van 2008 verwacht Keyrail dagelijks vijftig treinen op de lijn, die exclusief is aangelegd voor goederenvervoer. In 2012 moeten er per dag 150 treinen rijden. Keyrail is bij dat aantal uit de kosten en kan daarna mogelijk zelfs winst gaan maken met de exploitatie van de lijn.

De afgelopen tijd plaatsten burgemeesters van gemeenten langs de Betuweroute vraagtekens bij de brandveiligheid. Bij brand moeten de blussers kunnen controleren of de spanning van de bovenleiding af is. Als dat niet gebeurt, is elektrocutie een reëel gevaar, aangezien er 25.000 volt op de hoogspanningskabels staat.

De brandweerkorpsen in de omgeving van de lijn krijgen spanningstesters. Die apparaten zijn inmiddels officieel goedgekeurd, maar de brandweer moet er nog wel mee leren werken. Ongeveer 300 brandweerlieden krijgen nog voor de kerst een cursus waarbij ze leren hoe ze de testers moeten gebruiken.

In de tussenliggende periode wordt de veiligheid van het treinverkeer gewaarborgd door zogeheten ‘aardingsploegen’, die werken vanuit vier posten, ongeveer 15 kilometer van elkaar. Zij kunnen snel ter plaatse zijn als er iets misgaat met een transport.


 
Auteur: Arjan Velthoven

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer