De ingebruikname van de Betuweroute komt komende zaterdag precies op tijd. “De transportmarkt is overspannen door de groei van de economie en het wegvervoer kampt met steeds meer files en een gebrek aan materieel en chauffeurs. Het spoor biedt vanaf dit jaar een goed alternatief voor goederenvervoer.”

De goederenvervoerders op het spoor hebben vorig jaar 41,5 miljoen ton vervoerd, een toename met 8 procent ten opzichte van 2005. Daarmee zet de trend van de laatste jaren extra krachtig door. Voor 2007 wordt opnieuw een forse groei verwacht.
“Het jaar 2007 gaat de geschiedenis in als het jaar van de grote veranderingen op het gebied van het railgoederenvervoer”, stelt directeur Max Philips van Rail Cargo Information. „In dit jaar gaat immers de Betuweroute van start en is de viersporigheid tussen Amsterdam en Utrecht gereed. Dit betekent een enorme positieve impuls voor de capaciteit op het spoor.”
In het Reformatorisch Dagblad spreekt directeur Carel Robbeson (foto) van Raillion Nederland op juichtoon over de Betuweroute. “Er is heel veel lelijks gezegd over de Betuweroute, maar het zal blijken dat het besluit om hem aan te leggen een goed besluit is. Het is géén dure blunder, géén weggegooid geld en dat gaan we als sector bewijzen. De kritiek zal verstommen. De liberalisering op het spoor werkt goed, er rijden nu al elf maatschappijen en er komen er nog bij. De Nota Mobiliteit zegt dat de vervoersgroei doorzet. TNO voorziet voor railgoederenvervoer een marktaandeel van 18 procent in de totale vervoersstroom. Ook met onze eigen berekeningen komen we daar op uit. In 2013 is aan Duitse kant de infrastructuur klaar, drie jaar later is de lijn tjok- en tjokvol.”