Het blijft tobben met de Betuweroute. Pas half november wordt er spanning gezet op de bovenlijn van de Betuweroute. ProRail wil de hulpverleningsinstanties nog één maand geven te oefenen met de apparatuur om de spanning van de bovenleiding af te halen.
Aanvankelijk was aangekondigd dat komende zaterdag 25.000 volt op de bovenleiding zou worden gezet. Maar nadat burgemeesters van aanliggende gemeenten klaagden dat het hulpverleningspersoneel nog in opleiding was, heeft ProRail besloten de datum uit te stellen. “Ofschoon je je ook kunt afvragen of men niet eerder met die opleiding had kunnen beginnen “, zegt de woordvoerster van ProRail. “Wij zijn er klaar voor.”
Nieuwe vervoerder
Uitstel is volgens de woordvoerster niet bezwaarlijk, omdat er nog maar weinig locomotieven beschikbaar zijn die geschikt zijn voor 25.000 volt; locomotieven op het gemengde spoornet rijden op 1500 volt.
Inmiddels heeft zich weer een nieuwe vervoerder voor de Betuweroute gemeld: ITL Benelux. Deze van oorsprong Duitse vervoerder gaat wekelijks vier containertrainen laten rijden tussen Rotterdam en de Tsjechische hoofdstad Praag.
Geen vloeistoffen
Aanvankelijk werd op de website van Keyrail, de exploitant van de Betuweroute, gemeld dat het om vervoer van vloeistoffen zou gaan, maar volgens de woordvoerster van Keyrail berust dat op een misverstand.
Bron: De Gelderlander