De bezorging van online gekochte producten is klantonvriendelijk en niet van deze tijd. Dat zegt Jacob Verschuur, directeur ICT Leadership bij Ernst & Young, tegenover de website Webwereld.
Verschuur spuit zijn kritiek naar aanleiding van de gisteren gepubliceerde ICT Barometer. Daaruit blijkt dat veel consumenten online shoppen nog als gevaarlijk zien.
Verschuur vindt het, zeker gezien de groei van e-commerce in Nederland, onbegrijpelijk dat de flexibiliteit in aflevermogelijkheden niet meegroeit met de huidige it-mogelijkheden. “Ik vind het hele pakjesbezorgende circuit in Nederland ongelooflijk inefficiënt en onpersoonlijk”, aldus Verschuur tegenover Webwereld. “Nog steeds heb ik de bezorger van mijn Nespresso-cups niet gezien, want hij komt steeds ’s ochtends langs en dan houdt het dus op”, aldus Verschuur. Ook zegt hij dat diensten als Kia niet worden aangeboden. “Ik weet dat het er is, maar het is mij nog nooit als keuzemogelijkheid aangeboden.” In het buitenland wordt volgens hem veel flexibeler omgegaan met bezorgtijden. Volgens Verschuur zou het al veel schelen als klanten ervoor zouden kunnen kiezen hun pakketje ’s avonds te ontvangen. “Dan kiest half Nederland ervoor om ’s avonds een pakketje te ontvangen en dat zou de mobiliteit en het milieu ook op een enorme manier sparen.”
De kritiek van Verschuur is overigens niet gericht op de transporteurs, maar de webwinkels. “De webwinkel moet als opdrachtgever afdwingen dat pakketjes ’s avonds bezorgd kunnen worden.” Volgens Bol.com directeur Daniel Ropers is het inderdaad de taak van webwinkels om druk uit te oefenen op transporteurs om hun diensten te innoveren. “Wij hameren daar ook in elk gesprek met transporteurs op.”
TNT Post herkent zich niet helemaal in het beeld dat Verschuur schetst. “Ik kan de visie dat Nederland geen gebruik maakt van de mogelijkheden niet helemaal delen”, aldus persvoorlichter David de Glint tegenover Webwereld. “We werken al met ploegendiensten, waardoor we ook ’s avonds kunnen leveren. Bovendien kunnen we bij de eerste bezorgpoging al 80 procent van de pakketten afleveren.”
De Glint merkt bovendien op dat uit de ICT Barometer blijkt dat vooral de verzendkosten een probleem vormen voor klanten. “En als we de mogelijkheden uitbreiden, dan kan dit ook hogere kosten met zich meebrengen”. De Glint zegt dat TNT continu op zoek is naar nieuwe vormen van dienstverlening, maar dat het bedrijf ervoor waakt om de service op andere gebieden daar niet onder te laten lijden.