Ga naar hoofdinhoud

Bidfood fijnproever in fleetmanagement

In de horeca is topkwaliteit leveren heel gewoon. De klanten vragen erom, net als om vernieuwing en duurzaamheid. Het is daarom niet gek dat Bidfood, een internationaal foodservicebedrijf met zusterbedrijven die zijn verspreid over 30 landen en verschillende continenten, dezelfde kwaliteiten nastreeft. Bidfood is een fijnproever, ook als het om het wagenpark gaat. [INHOUD | INDEX TTMnl2018_4_66]

Bidfood? Dat is natuurlijk sinds vorig jaar de nieuwe naam van Deli XL. Het bedrijf werd in de jaren veertig van de vorige eeuw opgericht als Kok-Ede. “Vorig jaar besloot eigenaar Bidvest, waar we al sinds 2007 onder vallen, de naam over de hele wereld te veranderen in Bidfood. Een wereldwijde foodservice dus”, schetst Jan Willem Gosseling, fleetmanager bij Bidfood Nederland. “

Focus van Bidfood ligt volledig op de professionele foodwereld: van cafetaria tot cateraar, van kantine tot zorginstelling en van hotel tot restaurant.De koks worden direct door ons beleverd. Onze webshop is daarbij tegenwoordig onze belangrijkste verkoopkanaal, goed voor 95 procent van de orders. Dat vereist wel een strakke logistiek, want wie voor 22.00 uur ’s avonds bestelt, heeft zijn waar de volgende dag al in huis. Een goede planning is ook belangrijk, want als je niet kunt leveren valt bijvoorbeeld de lunch in het water. En dat mag natuurlijk niet gebeuren!” Bidfood heeft het hoofdkantoor in Ede, in totaal zijn er zestien vestigingen in Nederland.

Planning
Jan Willem Gosseling is dan wel wagenparkbeheerder bij Bidfood, hij is niet in dienst van de firma. ‘Ooit werkte ik voor Deli XL als fleetmanager, maar ik merkte dat ik toen teveel met randzaken bezig was om het werk goed te doen. Ik ben toen zelfstandige geworden met mijn bedrijf Fleetcraft, waar we nu met zes man werken. Bij Bidfood ben ik verantwoordelijk voor inkoop en specificatie van transportmaterieel plus de inzet van de voertuigen. Plus het operationele beheer en ROB. Bij Bidfood werk ik veel samen met Cor de Rooij, intern het aanspreekpunt voor fleetmanagement. Dat gaat prima.” Het wagenpark van Bidfood Nederland bestaat uit 400 voertuigen. Gosseling somt op: “30 bestelauto’s, verder veel 18  tons bakwagens, een paar combi’s, zes LZV’s en nu een trekker-oplegger voor wat grotere volumes. Die zetten we in voor volume transport naar specifieke klanten .” Gosseling is ook nauw betrokken bij zaken als banden, ritplannings- en andere software, boordcomputers, koelmotoren en ook de carrosserieën. Die komen uit Schotland, van leverancier Gray & Adams. “De opbouw vereist een goede planning, maar daar zijn we wel aan gewend. We hebben nu 55 trucks gekocht en de planning voor de eerste inzet is nauwgezet, die zetten we helemaal in Excel. Die auto’s worden echt naar Schotland verscheept voor de opbouw. Maar het is het waard, want we zijn zeer tevreden over de carrosserieën.”

eCanter
Bidfood is een van de eerste vervoerders in Nederland die met de elektrische Fuso Canter rijdt. “En het enige bedrijf met exemplaren voor geconditioneerd vervoer”, zegt Gosseling. Bidfood rijdt twee jaar lang op proef met drie eCanters. “De eerste ervaringen zijn goed, het is een leuke, compacte auto voor in de stad. De actieradius bedraagt rond de 100 km. Omdat een koelmotor gekoppeld aan de accu’s veel capaciteit zou kosten, hebben we gekozen voor eutectische koeling. Dat is wel zwaar, en het kost ook wat laadvolume, maar met 1.800 kilo laadvermogen zijn we tevreden. Er kunnen 12 rolcontainers mee.” Gosseling ervaart de begeleiding vanuit Daimler als heel goed. “Dat werkt prima. We hebben eerder met elektrische voertuigen testgereden en dat was niet altijd even succesvol.” Momenteel heeft Bidfood ook nog een elektrische MAN, vijf hybride Iveco Daily’s en een Nissan e-NV200 in de vloot. Bij de dieselaangedreven trucks zijn DAF en Mercedes-Benz de belangrijkste merken.

Eigen chauffeurs
Bidfood is er altijd prat op gegaan eigen vervoerder te zijn, met eigen chauffeurs. “Dat laatste is echt belangrijk voor ons, maar ook voor onze klanten. De koks krijgen hun goederen vaak aangeleverd door dezelfde chauffeur. Dat creëert een band, een echte relatie. Dat wordt gewaardeerd”, schetst Gosseling. Toch besteedt Bidfood sinds kort meer vervoer uit. “We outsourceten altijd al zo’n 10 procent, enkel voor een flexibele schil. Nu hebben we een overeenkomst gesloten met Cornelissen Transport. Zij gaan zo’n 85 procent van onze pendelritten voor ons rijden. De echte afleveringen aan klanten blijven we zelf doen”, verzekert Gosseling. Het overdragen van de pendelritten aan Cornelissen past binnen de strategie van Bidfood, een onderdeel daarvan is de decentralisatie van de voorraad. Voorheen lager er snellopers en volumineuze artikelen in Ede, waar mogelijk zijn deze verplaatst naar de vestigingen. Hierdoor is met betrekking tot het interne transport een efficiencyslag gemaakt. Het outsourcen van het volledige vervoer ziet Gosseling als een utopie, maar hij kan zich voorstellen dat Cornelissen in de toekomst een nog belangrijkere rol gaat spelen. “Maar dat zie ik dan meer in een rol als partner voor die flexibele schil.”

100 chauffeurs
We hebben met Bidfood afgesproken op het Foodcenter in Amsterdam, waar een mooie afspiegeling van het wagenpark staat. Op elke auto staat een grote sticker die oproept om chauffeur te worden bij Bidfood. Veel last van het chauffeurstekort? “Dat valt op zich wel mee, maar toch kunnen we nu zo 100 chauffeurs gebruiken. We hebben er nu 400, met wat uitzendkrachten. We groeien hard en breiden onze activiteiten meer en meer uit richting horecaspecialisten. Dat betekent veel extra ritten”, legt Gosseling uit. Hij rekent even snel uit dat elk voertuig in de vloot van Bidfood voor 20 klanten per dag wegbrengt en per week 5,5 dag wordt ingezet. Bidfood leidt chauffeurs graag zelf op. “Bij ons werk komt best veel kijken. Rijden in de stad natuurlijk, heel wat anders dan op de snelweg. Maar ook bediening van de koelmachine, temperatuurbewaking en verbruik van de koelmachine plus niet te vergeten klantencontact. Allemaal zaken die de prestatie van Bidfood ten goede kunnen komen, mits goed uitgevoerd.”

Businesscase
Duurzaamheid staat hoog op de agenda bij Bidfood. Dat komt tot uiting in diverse proeven en initiatieven waar het aan deelneemt. “We zijn gecommitteerd aan Greendeal ZES. Duurzaamheid is goed, maar dan wel met een businesscase graag. In Schiedam tanken we in samenwerking met Carrier Transicold en Shell GTL brandstof voor onze koelmotoren. Eveneens in Schiedam gaan we begin volgend jaar testen met Dearman stikstofkoeling op een Mercedes-Benz Antos. Daarmee nemen we op die auto als proef afscheid van fossiele brandstof voor koeling en gaan over op een emissie-arme variant.”

Fuelcell
Amsterdam wil dat er in 2025 enkel nog elektrische, emissievrije distributie in de binnenstad plaatsvindt. Gosseling haalt er de schouders over op. “Prachtig streven, maar onhaalbaar. Er zijn nu sowieso te weinig elektrische trucks op de markt, maar dat komt nog wel. Veel ernstiger is het gebrek aan laadinfrastructuur en aftersales. Een elektrisch voertuig is mooi, maar onderhoud en vooral stilstand bij pech is nu nog een struikelblok. Bij een van onze elektrische voertuigen moest er een software-update worden doorgevoerd. Kostte 20.000 euro! En zo zie ik wel meer problemen. Onze trucks gaan zo’n tien jaar mee, dus onze nieuwste trucks zijn in 2025 nog niet aan vervanging toe. Ik denk pas in 2021 serieus elektrische voertuigen in de vloot te kunnen integreren. Ik zie trucks op waterstof trouwens als even serieus te nemen als elektrische trucks. We zijn nu betrokken bij een project om een huisvuilchassis uit te voeren met fuelcell. Die auto moet over een half jaar klaar zijn, en van een vuilnisauto naar een distributietruck, dat is maar een kleine stap.”

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: KOOS GROENEWOLD

#eigenvervoer
#elektrisch
#outsourcing

 

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer