‘Binnen een jaar terugverdiend’ • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

‘Binnen een jaar terugverdiend’

(JULI 2015) – Predictive Cruise Control (PCC) is een interessante, brandstofbesparende optie die tegenwoordig bij de meeste nieuwe vrachtwagens aan te vinken is in de optielijst. Is normale cruise control al standaard of als retrofit component wel bij de meeste trucks in te bouwen, bij PCC is dat niet altijd het geval. Dan blijkt toch elk merk zijn eigen keuzes te maken.

Mercedes-Benz is één van de eerste truckfabrikanten die er bewust voor kiest haar Predictive Powertrain Control (PPC) als retrofit component aan te bieden. Omdat het systeem zijn brandstofbesparende eigenschappen in de praktijk meermaals bewezen heeft, reduceert het daarmee aantoonbaar de TCO van een vrachtwagen, is de redenatie van Mercedes-Benz. Wie tot nu toe nog niet had gekozen voor PPC, kan nu alsnog profiteren van de voordelen van de vooruitziende cruise control. Uitgaande van een jaarkilometrage van ongeveer 130.000 km wordt een verbruiksvoordeel van vijf procent mogelijk en verdient PPC zich bij de huidige brandstofprijzen, afhankelijk van de inzet, binnen een jaar terug. Bovendien wordt minder CO2 uitgestoten.

PPC kan in bijna alle trucks van de huidige modelreeksen van de Actros, Antos en Arocs achteraf worden ingebouwd. Voorwaarde is echter een eerste registratie van de truck vanaf augustus 2012 en de volautomatische transmissie Mercedes PowerShift 3. Bij oudere generaties van voor 2012 en handgeschakelde trucks is het niet mogelijk. Een belangrijk bestanddeel van het retrofitpakket is een extra regelunit. Deze kan voor maximale efficiency later met geactualiseerd kaarten- en datamateriaal op de laatste stand worden gebracht. Voor de installatie van PPC geeft Mercedes-Benz meteen ook een prijs: € 1.667,00 excl. BTW. Het inbouwen duurt ongeveer 2,5 uur.

Software aanpassing

Bij Scania horen we een vergelijkbaar verhaal, maar toch net even anders. Scania spreekt officieel van Cruise Control Active Prediction. Dit is achteraf te installeren in de nieuwe Streamline modellen. Dit model is geïntroduceerd in maart 2013 en wordt sindsdien standaard geleverd met Scania Cruise Control Active Prediction. Het kan voorkomen dat het systeem er niet op zit. Dat komt dan omdat de accountmanager van Scania dit expliciet niet voor zijn klant heeft besteld, of het is er later mogelijk uitgeprogrammeerd in een Scania werkplaats. Om Scania Cruise Control Active Prediction te installeren zijn er geen hardwarematige aanpassingen nodig. Wanneer een klant een aanvraag indient bij de werkplaats om dit te laten aanpassen heeft Scania ongeveer twee dagen nodig om de software van de vrachtwagen aan te passen. Hiervoor hoeft het voertuig niet fysiek aanwezig te zijn in een werkplaats, dit gebeurt allemaal op afstand. Vervolgens dient de aangepaste software nog wel terug in het voertuig geplaatst te worden. Dit moet vanzelfsprekend wel in een Scania werkplaats gebeuren en duurt ongeveer 15 minuten. De bruto prijs die Scania hanteert voor deze aanpassing is € 465,- excl. BTW.

Niet of zeer prijzig

Navraag bij DAF Trucks leert ons dat het technisch wel mogelijk is om PCC achteraf in te bouwen, echter alleen vanaf de Euro 6-modellen. Maar de Nederlandse fabrikant heeft geen kant-en-klaar retrofitpakket. Installatie vraagt namelijk onder meer om een aanpassing van de kabelboom, nieuwe software en het plaatsen van extra schakelaars op het dashboard. Omdat het dan om een zeer forse – en daarmee ook prijzige – ingreep gaat, biedt DAF dit niet actief aan.

Bij Volvo een soortgelijk verhaal als bij DAF. Het is technisch uiteraard wel mogelijk om I-See (Volvo’s Predictive Cruise Control) achteraf in te bouwen, maar vanuit veiligheidsoogpunt kiest het bedrijf ervoor dit niet te doen. Dit heeft onder andere te maken met een ander type stuurwiel. Volvo levert I-See expliciet alleen af-fabriek.

Iveco levert (nog) geen gps gestuurde cruise control, dus valt niets achteraf in te bouwen, en eenzelfde verhaal bij Renault Trucks. MAN-trucks levert wel sinds kort Efficient Cruise af-fabriek. Achteraf inbouw is misschien mogelijk, maar dan moet de truck minimaal van het bouwjaar zijn dat het Efficient Cruise leverbaar was. En dat is heel recent. Bovendien moet de truck beschikken over de Telematics Board Module. Overigens is de techniek van MAN’s Efficient Cruise gebaseerd op de Active Predition Cruise Control van Scania. En aangezien het daar wel mogelijk is?

Het achteraf inbouwen van gps gestuurde cruise control biedt volgens Mercedes-Benz en Scania voordelen, anders zouden ze dit systeem niet aftermarket aanbieden. Mede door een lager brandstofverbruik zou een systeem binnen een jaar terug te verdienen zijn. Het achteraf inbouwen is overigens wel aan restricties gebonden: het is alleen mogelijk op de laatste generatie trucks.

Auteur: Paul Quaedvlieg

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van juli/augustus 2015. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer