Goederenvervoerders die ruimte op het spoor aanvragen, maar vervolgens afzien van de rit, gaan voortaan een boete betalen. Daar staat tegenover dat de spoorbeheerders ProRail en Keyrail (Betuweroute) de transportondernemingen kortingen geven als de infrastructuur niet op orde is.

Bonus-malus
In de Tweede Kamer gingen onlangs al stemmen op om in het railgoederenvervoer te gaan werken met een bonus-malussysteem. Transporteurs vragen soms teveel spoorcapaciteit aan, zodat ze wat ruimte hebben bij het plannen van hun ritten. Ze gebruiken dan niet alle ’treinpaden’, wat leidt tot frustratie bij personenvervoerders. Zij zouden hun treinen graag laten rijden over het spoor dat niet wordt gebruikt door de goederenvervoerders.
Groei
Als alles volgens plan verloopt, kunnen de spoorbeheerders en transporteurs in het nieuwe jaar efficiënter werken. De betrokken partijen verwachten dat de groei in de sector, die in het afgelopen decennium jaarlijks 6 tot 7 procent bedroeg, dan door kan zetten. “We gaan er vanuit dat de sector in 2020 80 tot 90 miljoen ton goederen vervoeren over het spoor”, stelde Carel Robbeson, de onderhandelaar namens de goederenvervoerders. “Nu is dat nog 42 miljoen ton.”
Duurder
De partijen hebben met elkaar afgesproken dat de tarieven voor het gebruik van het spoor met 10 tot 20 procent omhoog gaan. Vervoer over de Betuweroute wordt per kilometer iets duurder dan over het zogenoemde gemengde net, waar ook personentreinen rijden. Desondanks stelt Robbeson dat die hogere kosten geen probleem zijn. “De Betuweroute heeft erg veel voordelen. Het is de highway naar Duitsland.”
De betrokken partijen hebben tijdens de onderhandelingen de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) steeds op de hoogte gehouden en verwachten geen problemen met de kartelwaakhond.
De betrokken partijen hebben tijdens de onderhandelingen de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) steeds op de hoogte gehouden en verwachten geen problemen met de kartelwaakhond.
Het goederenvervoer over de Betuweroute gaat volgend jaar 1,41 euro per treinkilometer kosten, voor treinen van alle gewichten. Op het bestaande, gemengde spoor worden voor vier categoriën goederentreinen verschillende tarieven ingevoerd. De lichtste categorie gaat 81 eurocent betalen, de zwaarste 1,44 euro. Dit jaar gold voor alle goederentreinen een eenheidstarief van 1,15 euro. Dat meldt Nieuwsblad Transport.
Directeur Cees Tommel van Keyrail verwacht dat goederenvervoerders komend jaar veel meer gebruik gaan maken van de Betuweroute, waar dat een half jaar na de officiële opening nu nog nauwelijks het geval is. “De aanvragen van vervoerders stromen binnen”, zei Tommel. “In de loop van 2008 rijden naar verwachting dagelijks vijftig treinen over de lijn en we willen toe naar honderdvijftig treinen in 2012. Als dat lukt hebben we een enorm succes gemaakt van de Betuweroute. We zijn dan uit de kosten en kunnen in de jaren daarna winst gaan maken.”