Ga naar hoofdinhoud

Bonden sturen open brief aan TLN en KNV

FNV Bondgenoten en CNV Bedrijvenbond hebben aan werkgeversorganisaties TLN en KNV een open brief gestuurd waarin ze oproepen tot een intrekken van het eindbod en het heropenen van de CAO-onderhandelingen.

De brief is getiteld ‘Goed voorbeeld doet volgen?’ en stelt de nieuwe CAO in het busvervoer als voorbeeld voor ‘hoe het ook kan’. “De eisen die de vakbonden bij het streekvervoer hebben gesteld zijn ook 3 procent loonsverhoging en betaling van de WGA-premie door werkgevers. De werkgevers in het busvervoer hebben deze eisen inmiddels wèl ingewilligd! Jammer dat daar eerst een dag staken voor nodig was. Wij zitten niet te wachten op een dergelijk traject, want het is slecht voor het imago van de sector. Maar als het nodig is dan zullen we het actiemiddel niet schuwen”, zo schrijven de bonden. “KNV en TLN wees verstandig, verlaat de loopgraven, trek uw eindbod in en maak met ons vergelijkbare afspraken!”, luidt de duidelijke oproep.

TLN heeft naar aanleiding van de actie van Fritom aangegeven wel verder te willen praten met de bonden. TLN laat overigens weten het jammer te vinden dat TLN-lid Fritom niet meegaat in de interne besluitvorming en zijn kritiek niet binnenskamers heeft gehouden. Volgende week
vrijdag komt de sociale commissie van TLN opnieuw bijeen en dan wordt de kritiek van Fritom ook meegenomen. TLN benadrukt dat het bereid is om op ieder moment met de vakbonden het CAO-overleg  te hervatten.

Auteur: Arjan Velthoven

ttm.nl