Boonstra Transport uit Haulerwijk presenteert in mei haar eerste echte elektrisch aangedreven trekker, goed voor een treingewicht van 44 ton. Het gaat om een omgebouwde MAN TGX van de Duitse firma Framo, die Boonstra inmiddels in ontvangst heeft genomen.
Nu is het niet de eerste keer dat Boonstra Transport aankondigt elektrisch te gaan rijden. Dat gebeurde al in 2015 op de BedrijfsautoRAI. Deze auto zou in Q3 van 2016 geleverd worden maar die afspraak kon door de leverancier niet worden nagekomen, waarna de overeenkomst is ontbonden.
“Inmiddels hebben wij een nieuwe leverancier gevonden die een bestaand concept heeft. Dit concept is modulair en kan op basis van de vereiste inzet aangepast worden. Voor de inzet van Boonstra Transport (trekker met 44 ton treingewicht) is een dergelijk voertuig nog niet gebouwd en derhalve kunnen we nog steeds spreken van een primeur”, meldt Boonstra trots op haar website.
De trekker zal worden ingezet in de binnenstad van Groningen. Dit is niet alleen goed nieuws voor Boonstra. Ook de gemeente Groningen is verheugd met deze duurzame manier van bevoorrading in de stad. Inzet van dit voertuig past bij de ambities van de stad, vastgelegd in het Green Deal-akkoord: de afspraken om concrete stappen te zetten om vrachtvervoer duurzamer te maken door uitstoot van roet, fijnstof, CO2 en lawaai te verminderen.
De actieradius (range) van het voertuig is 100 km op een volle lading. Dit is volgens het transportbedrijf ruim voldoende voor de door Boonstra geplande inzet van de truck. Het voertuig zal nog dit jaar gekentekend worden. Boonstra zet volop in op duurzaamheid. Onlangs nam Boonstra een nieuw warehouse in gebruik waarbij zonnepanelen en aardwarmte voor een energie neutrale inzet zorgen. In het realiseren van de Framo truck is Boonstra ondersteund door een aantal key leveranciers, te weten; DLL, Michelin, BP (Slump Oil), Art Systems, TVM en Wijlhuizen.