‘Bouwlogistiek kan met 69 procent minder ritten toe’ • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

‘Bouwlogistiek kan met 69 procent minder ritten toe’

Er zijn aanzienlijke besparingen mogelijk door innovatieve bouwlogistieke concepten in de praktijk toe te passen. Dat concludeert TNO die voor VolkerWessels nauwlettend het bouwproces de Trip in Utrecht volgde. Minder overlast voor de omgeving, minder luchtvervuiling, efficiënter bouwen en lagere bouwkosten: 69 procent minder ritten naar de bouwplaats, 69 procent minder kilometers van bouwverkeer en 68 procent minder CO2 –uitstoot en wel 81 minuten besparing voor de leverancier per rit.

In het onderzoeksproject zijn nieuwe bouwlogistieke concepten en ketenregiesystemen toegepast bij twee concrete bouwprojecten van respectievelijk TBI (Hotel Amstelkwartier) en VolkerWessels in samenwerking met Boele en van Eesteren (De Trip) Bij deze nieuwe wijze van inrichten en toepassen van bouwlogistiek wordt gewerkt met verschillende slimme concepten zoals onder meer een bouwhub aan de rand van de stad of bij een toeleverancier en zogenoemde runners voor het tijdig gereed zetten van materialen. De logistieke concepten bieden een uitkomst bij vaak moeilijk bereikbare bouwprojecten in binnenstedelijk gebied, waar de ruimte op de bouwplaats beperkt is en de impact op de omgeving groot.

De bouwsector wil een inhaalslag maken op het gebied van logistiek en ketenregie. TNO is samen met een consortium van kennisinstellingen en bedrijfsleven deze uitdaging aangegaan in het project ‘4C (Cross Chain Control Centers) in bouwlogistiek’. In opdracht van de Topsector Logistiek is twee jaar geleden hiervoor een innovatiecluster opgericht.

TNO heeft samen met TU Delft, de Hogescholen Rotterdam en Utrecht bij de start van beide bouwprojecten de bedrijven uit het consortium geadviseerd bij de keuze en de haalbaarheid van verschillende bouwlogistieke oplossingen. Het advies is mede onderbouwd met meerdere onderzoeken door studenten van de hogescholen. In de uitvoering van het bouwproject De Trip heeft TNO gedurende de afbouwfase van het project een analyse uitgevoerd op alle meetgegevens zoals aangeleverd en gemeten door VolkerWessels Bouwmaterieel.

TNO, Hogeschool Utrecht, TU-Delft, Hogeschool Rotterdam, Bouwend Nederland, Transport en Logistiek Nederland (TLN), TBI, VolkerWessels Bouwmaterieel, Boele en van Eesteren, Ed Lafeber Transport, P&O Ferrymasters, Technische Unie, Raab Karcher en Ilips.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer