De Tweede Kamer stemt vandaag over de wijzigingen in het Belastingplan 2008. De transportbranche, verenigd in EVO, KNV en TLN, kijken met spanning of de geplande verhoging van motorrijtuigenbelasting voor bedrijfsvoertuigen doorgang vindt.
De drie branche-organisaties zijn woedend over het plan. “Het draagvlak voor kilometerbeprijzing komt hiermee onder druk te staan.” Volgens de organisaties is de enige uitweg het annuleren van de verhoging in 2008 en daarop volgende jaren. EVO, TLN en KNV willen hierover een keiharde toezegging van de minister van Verkeer en Waterstaat op het moment dat hij komt met zijn plannen voor de kilometerbeprijzing. Ondernemers met bestel- en vrachtauto’s mogen niet opdraaien voor de verlaging van de aanschafbelasting voor de personenauto.
De aanschafbelasting BPM op personenauto’s wordt de komende vijf jaren met vijf procent per jaar afgebouwd. Gelijktijdig wordt de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor alle voertuigen met eenzelfde bedrag verhoogd. Als de kilometerbeprijzing wordt ingevoerd, zal de MRB worden omgezet in een kilometertarief. “Probleem is dat niet alleen de MRB voor personenauto’s vijf jaar lang met circa 9 procent wordt verhoogd, maar ook de MRB voor bestel- en vrachtauto’s. En dat terwijl voor bestel- en vrachtauto’s geen BPM wordt betaald. Dit betekent dus dat de kosten van het afschaffen van een luxebelasting verhaald worden op het bedrijfsleven. Dat is niet alleen onzuiver, maar bovendien volstrekt in strijd met het principe dat ondernemers voor productiemiddelen geen luxebelasting betalen. De oplossing is simpel”, betogen EVO, TLN en KNV: “Verhoog de motorrijtuigenbelasting voor alleen personenauto’s. Zij profiteren immers ook van de BPM-verlaging. We dringen er bij de minister van Verkeer en Waterstaat op aan dit alsnog te regelen.”