Het ministerie van Verkeer en Waterstaat rekent zichzelf rijk door te stellen dat in de periode tot 2020 de congestie toeneemt tot 2,8 procent, terwijl de filevorming tussen 2000 en 2006 jaarlijks met 7 procent is gestegen.
De organisaties pleiten voor doelgroepstroken ten behoeve van zware voertuigen (vrachtauto’s en bussen). Hierdoor zal de doorstroming verbeteren, de verkeersveiligheid toenemen, wordt de wegcapaciteit efficiënt benut en ontstaat er minder milieubelasting.
Ten slotte willen EVO, TLN en KNV dat het kabinet de provinciale N-wegen meeneemt in de toekomstplanning. In het verleden wilde het ministerie geen enkele verantwoordelijkheid nemen voor het onderliggend wegennet, terwijl hier de sleutel ligt tot het verbeteren van de bereikbaarheid. De organisaties vinden het belangrijk dat er nu eindelijk ook gekeken wordt naar de mogelijkheden regionale wegen beter te gebruiken. Daarbij moeten niet alleen de rijks N-wegen worden meegenomen in de netwerkanalyse, maar ook de provinciale N-wegen.
Auteur: Arjan Velthoven