Branche-organisaties TLN, KNV en EVO willen dat de subsidiepot voor roetfilters op vrachtauto’s snel wordt aangevuld. De subsidies, 70 miljoen euro voor 2007, zijn bijna op en daarmee vervalt bijna een van de randvoorwaarden voor het bedrijfsleven om in te stemmen met het convenant over de milieuzones.
“Door het succes van de subsidieregeling slagen de transporteurs erin om hun wagenpark versneld schoner te maken. Maar door de uitputting van de subsidiepot, ontstaat een probleem voor veel vervoerders die de milieuzones inrijden. De roetfilters die op dit moment worden gemonteerd betreffen hoofdzakelijk één vrachtautomerk en de zwaarste vrachtautotypen. Die voertuigen komen veelal niet in stedelijk gebied, maar worden juist op de lange afstand ingezet. Het filteraanbod bij andere merken en de lichtere typen – die wel veel in de steden komen – begint nu op gang te komen. En juist nu is de pot bijna leeg. Er is nog wel 47 miljoen euro extra voor volgend jaar, maar dat is naar verwachting in het voorjaar 2008 op. Veel vervoerders die de steden in moeten, lopen dus de kans de subsidie mis te lopen en grote kosten (€ 7.000 tot € 10.000 per voertuig) te moeten maken. Dat is vooral problematisch voor eigenaren van vrijwel nieuwe vrachtauto’s die eigenlijk helemaal niet zo vervuilend zijn (Euro 3)”, betogen de branche-organisaties in een gezamenlijke verklaring
TLN, EVO en KNV hebben bij het convenant kunnen instemmen met de roetfiltereis voor Euro 3, onder de voorwaarde dat er voldoende subsidie zou zijn. Dat blijkt er nu dus niet te zijn. De organisaties dringen er bij het kabinet op aan om meer middelen vrij te maken voor de (succesvolle) subsidieregeling, zodat de economische gevolgen van de milieuzones voor de transportsector acceptabel zijn en het bedrijfsleven door kan gaan met het versneld aanpassen van het wagenpark aan strengere luchtkwaliteitseisen.