De brandweer voorziet problemen bij ongevallen waarbij extra lange vrachtwagens (LZV) zijn betrokken.
Automobilisten die bij een aanrijding met een LZV beklemd raken, kunnen niet door de brandweer worden gered. De hulpdiensten hebben niet het gereedschap om de 25 meter lange en 60 ton zware wagens op te tillen. De Haagse brandweer waarschuwt burgemeester Deetman hiervoor.
Gevolgen ongeval
Minister Peijs (Verkeer) is bijzonder enthousiast over deze trucks. Ze praat volgende week met provincies en gemeenten over het toelaten van de zware trucks op de weg. Het afgelopen jaar reed bij wijze van proef een aantal combinaties rond.
“Bij die proef is op geen enkele manier rekening gehouden met de gevolgen van een ongeval,” zegt plaatsvervangend brandweercommandant van de regio Haaglanden Martin Evers. “Van ons wordt verwacht dat wij hulp verlenen wanneer zo’n roadtrain bij een ongeluk raakt betrokken. Alleen kunnen onze hefkussens en vijzels het gewicht niet aan.”
Vraagtekens
Ook Veilig Verkeer Nederland zet vraagtekens bij de lange vrachtwagens. “Volgens Verkeer en Waterstaat is de verkeersveiligheid erbij gebaat, omdat er uiteindelijk minder vrachtwagens door op de weg komen, maar dat trekken wij ernstig in twijfel,” zegt woordvoerder Clyde Moerlie.
Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland verwacht dat er binnen een paar jaar 12.000 extra lange trucks in ons land zullen rondrijden wanneer de minister groen licht geeft.
Minister Peijs gelooft dat de veiligheid van LZV’s is gewaarborgd dankzij een speciale rijopleiding en een verbod op het vervoer van gevaarlijke stoffen.
Bron: AD