De milieuzone in Breda gaat ook gelden voor bestelwagens. De gemeente Breda heeft dit voornemen gisteren uitgesproken en nog dit voorjaar tekent wethouder Wilbert Willems van Milieu het convenant ‘Stimulering schone lichte bedrijfsauto’s en milieuzonering’. Volgens EVO loopt de gemeente Breda op de zaken vooruit en is er nog het een en ander te regelen.
De binnenstad van Breda is sinds oktober vorig jaar al verboden terrein voor vervuilende vrachtwagens. Alleen schone trucks zijn nog welkom. Maar in de stad rijden ook relatief veel bestelwagens rond, volgens de wethouder. “Deze hoeven nog niet te voldoen aan de criteria van de milieuzone, maar ondertussen leveren ze wél een belangrijke bijdrage aan de luchtverontreiniging.”
De gemeente kondigde dinsdag aan dat nu wordt onderzocht welke gevolgen de aangekondigde maatregel heeft voor de luchtkwaliteit, de leefbaarheid in de stad en de gezondheid van de inwoners. Maar uit onderzoek van het ministerie van VROM zou al zijn gebleken dat bestelwagens binnen de stad verantwoordelijk zijn voor 20 tot 25 procent van de uitstoot van stikstofoxide en voor 40 tot 45 procent van de uitstoot van fijn stof.
Met de invoering van een milieuzone voor bestelwagens wil de gemeente ‘verder werken aan het verder verbeteren van de luchtkwaliteit’. Volgens Breda zijn ook de steden Den Bosch, Tilburg, Amsterdam, Utrecht en Den Haag van plan dit akkoord te ondertekenen.
De eerste reacties in Breda varieerden gistermiddag van ‘Willen ze straks iedereen met een bakfiets in de binnenstad hebben?’ tot ‘Ons maakt het niet uit, we hoeven niet in de stad te zijn’. “Om te kunnen en mogen werken, word je wel steeds meer gedwarsboomd”, aldus een medewerker van een Bredaas bestelwagenverhuurbedrijf. “Maar gelukkig levert de fabriek steeds schonere bestelwagens af.”
Volgens de EVO loopt de gemeente Breda wat op de zaken vooruit, want de onderhandelingen over de milieuzone lopen nog. Het is nog niet gezegd dat EVO ook daadwerkelijk een convenant gaat ondertekenen.
Een belangrijke voorwaarde is dat ondernemers niet alleen gestraft worden, maar er ook voordelen zijn. Bijvoorbeeld door ondernemers tegemoet te komen met een goede sloopregeling voor oude bestelauto’s.
EVO wijst er tevens op dat gemeenten een stappenplan moeten doorlopen als zij de luchtvervuiling door bestelauto’s willen aanpakken. Het is dus nog niet gezegd dat de gemeenten Breda, Tilburg en ‘s-Hertogenbosch ook daadwerkelijk een milieuzone voor bestelauto’s invoeren.
Dat stappenplan is onderdeel van het convenant en bedoeld om te bepalen of een milieuzone wel zinvol is en zo ja, op welke wijze deze dan moet worden ingevoerd. De gemeente moet hierover overleggen met het bedrijfsleven. Wanneer uit het stappenplan blijkt dat een milieuzone niet leidt tot een significante verbetering van de luchtkwaliteit of dat andere maatregelen zoals een groene golf effectiever zijn, zal een gemeente er vanaf moeten zien. Dit was eerder het geval bij de gemeente Haarlem, die na het doorlopen van het stappenplan besloot af te zien van een milieuzone voor vrachtauto’s.
Bron: BN/De Stem, EVO