Wethouder Willems van Breda heeft gisteren tijdens een rondetafelgesprek met het ministerie van VROM het landelijk convenant “Stimulering schone vrachtauto’s en milieuzonering” getekend.Hiermee geeft Breda ook formeel aan dat zij samen met het bedrijfsleven wil werken aan de verbetering van de luchtkwaliteit en de leefbaarheid van Breda.
Eerder deze week drongen TLN, KNV en EVO er nog op aan bij de Commissie Stedelijke Distributie om arbitrage uit te voeren omdat de gemeente zonder direct overleg met de vervoersorganisaties een milieuzone voor de binnenstad had vastgesteld.
Nu gaat Breda dus wel kijken naar een milieuzone en een plan voor efficiëntere bevoorrading binnen de lijnen van het convenant. Wethouder Willems van milieu: “Breda vindt dat iedere schone (vracht)auto in de stad telt. Daarom werken we wel al aan de invoering van de milieuzone. We vinden nu een goed moment om dit naar onze inwoners en het bedrijfsleven te formaliseren.”
Gisteren gingen de partijen die vorig jaar het convenant tekenden op uitnodiging van minister Cramer van VROM om de tafel om de uitwerking van het convenant te bespreken. De algemene consensus was dat er een goede werking van het convenant uitgaat, maar dat er nog veel winst te behalen is in nauwer overleg tussen gemeenten en bedrijfsleven.
Branche-organisaties TLN, KNV en EVo constateren dat het stappenplan uit het convenant, waarbij het bedrijfsleven nauw betrokken moet worden, niet altijd gevolgd wordt. Recente ervaringen bij twee gemeenten leiden ertoe dat de transportvertegenwoordigers pleiten voor een centrale regie door het ministerie van VROM.