fbpx Ga naar hoofdinhoud

Brexit-deal van tafel

Het Britse parlement heeft dinsdagavond tegen het Brexit-voorstel van premier Theresa May gestemd. Daarmee lijkt een harde Brexit, met alle gevolgen voor Groot-Brittannië maar ook de Nederlandse transportsector, moeilijk te voorkomen. TLN is teleurgesteld over het wegstemmen van de Brexit-deal.

432 tegen, 202 voor. Dat is de uitslag van de stemming in het Britse parlement dinsdagavond.

Premier May leek niet eens van slag na de stemming. Ze daagde de oppositie zelfs uit om een motie van wantrouwen tegen haar in te dienen. Dat gebeurde ook direct.

Door de voortdurende politieke onrust in het Verenigd Koninkrijk is het helaas nog steeds onduidelijk wat de vervolgstappen zullen zijn. Plan B moet nu wel in werking treden, en dat moet voor 21 januari  worden bekendgemaakt. Het is mogelijk om de Brexit-deal alsnog te repareren en te proberen een oplossing te vinden om het meest rampzalige scenario, een harde Brexit, te voorkomen.Tot die tijd blijft het voor ondernemers nog steeds onduidelijk waar ze nu exact aan toe zijn.

De transportsector maakt zich nu op voor een no deal-scenario, zegt TLN in een eerste reactie. Dat betekent: lange wachtrijen voor terminals, overvolle parkeerplaatsen en mogelijk zelfs een tekort aan vergunningen.

“Dramatisch”, zegt Elmer de Bruin, Brexit-specialist van Transport en Logistiek Nederland. “De Britten snijden hiermee allereerst zichzelf in de vingers, maar ook hun belangrijkste handelspartners: de rest van Europa.” De Nederlandse transport- en logistieke sector krijgt volgens De Bruin met grote problemen te maken, bij een no deal.

De Bruin: “Onze sector merkt de negatieve effecten van een harde grens misschien wel het meest. We doen er in Nederland alles aan om lange wachttijden te voorkomen, om tekorten aan transportvergunningen op te vangen. Maar de kans dat er toch uren voor de grens gewacht moet worden is groot. We zijn afhankelijk van de hele keten en als een paar vrachtauto’s hun papieren niet op orde hebben, staat de boel bij de ferryterminal stil. En als de vraag naar vergunningen het aanbod overstijgt, en die kans is echt aanwezig, loopt de industrie het gevaar dat producten niet vervoerd kunnen worden.”

 

4 reacties op “Brexit-deal van tafel

  • Harrie

    De NL en GB transportministers kunnen heel eenvoudig met elkaar afspreken dat er geen vergunning nodig is voor bilateraal verkeer. Dat was vroeger ook zo, wie (nog) geen NIWO vergunning kon krijgen (dan kreeg men ook geen D-ritmachtigingen) die werd simpelweg Engeland transporteur! De Oostblokkers die het eiland amper verlaten en continu trailers van- en naar de Ferries Caboteren krijgen natuurlijk wel een probleem maar dat lijkt me een goede zaak voor de Britten.

  • Harrie

    Nederlandse exporteurs zijn verder al jaren kansloos als ze niet Brits gecertificeerd zijn voor voedingsmiddelen en verpakking daarvan, dus die hele structuur is er al. Bovendien kunnen de Britten besluiten om al dan niet tijdelijk de NL of EU eisen te hanteren. Er wordt extra paniek gemaakt door tegenstanders want de Brexit mag natuurlijk geen succes worden, het zou anderen maar eens op een idee kunnen brengen. In Zwitserland werkt de digitale douaneafhandeling ook prima, er staan in de ochtend wel file’s voor de grenzen van het Alpenland maar die worden toch vooral veroorzaakt door het nachtelijke rijverbod.

  • Harrie

    De Douane heeft voor de trailers die op de boot gaan na digitale vooraanmelding letterlijk en figuurlijk zeeën van tijd om af te handelen.

  • Henk

    Als de deal weggestemd werd kwam er tog een harde brexit??? Kijk ze nu een kronkelen om de een of andere truck uit de hoge hoed te toveren om vooral toch maar geen harde brexit te krijgen, want dan komt uit dat de geschetste problemen 1000% meevallen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer