Nieuws

Brinkman-Trans in hoger beroep tegen uitspraak

14

Brinkman-Trans Holland gaat in hoger beroep tegen de uitspraak van de rechtbank in Assen. Die bepaalde dinsdag dat chauffeurs die worden ingeschakeld via Brinkmans zusterbedrijven in Polen en Moldavië Nederlands cao-loon betaald moet worden. Bovendien mogen chauffeurs van Brinkman-Trans de wekelijkse rusttijd van 45 uur niet meer in de cabine doorbrengen. Voldoet Brinkman-Trans daar niet aan, dan worden forse dwangsommen opgelegd.

UPDATE: Vreemd luchtje aan uitspraak Brinkman-Trans Holland

Het laatste woord over deze uitspraak is nog niet gevoerd, dat is wel duidelijk. Tegenover TTM.nl verklaarde een woordvoerder van Brinkman-Trans Holland dat er een hoger beroep komt. Inhoudelijk wilde het bedrijf niet ingaan op de uitspraak.

De uitspraak zorgt voor veel ophef in de transportsector, zeker na het weinig dappere wegduiken van minister Schultz op een motie van de Tweede Kamer. “Dit is nog nooit vertoond”, “Ik vind dit ongekend” en “Als dit geldend recht wordt, is iedere internationale vervoerder in Nederland heel snel weg!”, zijn slechts enkele van de reacties die op social media de ronde doen.

Lees hier verder in een korte analyse van de uitspraak

 

14 reacties op “Brinkman-Trans in hoger beroep tegen uitspraak

  1. Floris schreef:

    Het zou goed zijn als er meer bewaakte parkings komen met een B&B voorziening in heel Europa. Eveneens moeten chauffeurs verplicht worden om aan te tonen middels een factuur van een hotel of B&B voorziening waarop de tijd van in en uitchecken staat vermeld dat men de wekelijkse rust heeft gehad bij die desbetreffende voorziening.
    Deze factuur dient de chauffeur dan minimaal 1 maand of 31 dagen bij zich te houden/te bewaren bij zijn/haar papieren.
    Het niet kunnen tonen van de factuur moet gelijk bestraft worden met een boete van zo’n € 4400,– voor de werkgever en € 1500,– voor de chauffeur hier in Nederland.

  2. H.J. schreef:

    Floris snapt het dus duidelijk niet.
    een Chauffeur wil niet altijd in andermans bed slapen ( B&B) en wil geen papierwinkel bij houden , hij wil gewoon zijn eigen bed in zijn eigen auto en wil zo ook zijn auto kunnen bewaken.
    als je een complete boekhouding van bonnetjes ook nog moet kunnen tonen , samen met de toch al aanzienlijke rompslomp van de Digi Tacho kun je net zo goed Ambtenaar worden en wil er al helemaal niemand meer chauffeur worden.

    • Floris schreef:

      H.J. Ik [Floris] ben zelf internationaal chauffeur en eigenrijder geweest dus ik snap één en ander heus wel; Ik heb vroeger altijd een flinke administratie bij moeten houden, met name toen ik als eigenrijder reed.

      Dat dit een aanvulling is op de gegevens van de Digitale Tachograaf klopt, máár het is ook te gelijk een bescherming voor de chauffeur in loondienst / eigenrijder / transportondernemer.
      Als je alles gelijk goed bijhoud valt zo’n administratie heus nog wel mee, je bent er per dag misschien een 30 minuten mee kwijt welke je dan weer bij overige werkzaamheden registreert.
      Dat de privacy ophouden is te bestaan is wel duidelijk, maar het gerotzooi met uren en het moedwillig overtreden van rijtijdenwet / rijtijdenbesluit wordt op zo’n manier wel
      hardhandig de kop in gedrukt.
      Ik denk dat op den duur het gehele vervoer uiteindelijk door eigen rijders / kleine transportbedrijven [met maximaal 5 wagens] gedaan zal gaan worden, welke zich dan prima kunnen laten vertegenwoordigen de de Vereniging Eigen Rijders Nederland [de VERN], zoals de chauffeurs in loondienst zich laten vertegenwoordigen door de huidige vakbonden. Grotere transportbedrijven zullen echt wel met de kleintjes willen gaan samen werken; het mooiste zou zijn als men vanuit Europa minimum vrachtprijzen gaat opleggen aan alle vervoerders welke dan ook daadwerkelijk betaald moeten gaan worden, dus niets geen kortingen op de ritprijzen enz.

      • Hj schreef:

        Floris. Chauffeur en eigenrijder geweest schrijf je. Niet gelukt dus met je 30 min.per dag administratie. Er zit toch niemand te wachten op verplichte b&b en bonnetjes.
        Nu zeker een kantoor ridder.

        • Floris schreef:

          H.J. Helaas niet / geen kantoorridder maar volledig invalide verklaard door UWV, in 2005.
          In het verleden maakte ik als eigenrijder zo’n 130 uur per week, dat alles was voor invoering van de digitale tachograaf; toen kon je nog volop rotzooien met je schijven, nu niet meer.
          Maar als ik de mogelijkheid weer zie om zelf te gaan rijden dan zal ik het niet nalaten; een kantoorbaan is niets voor mij.

          • H.J. schreef:

            Floris . O.K. dan heb je veel pech gehad helaas . maar ik zit vanaf 1985 voor mezelf in het transport , dus ik begrijp heel goed dat geen enkele Chauffeur zit te wachten op nog meer regels en administratie . door al die regeltjes is de lol er wel van af en is het geen wonder dat de oudere garde afhaakt en de jonge jongens geen chauffeur meer willen worden . je moet onderhand boekhouder en jurist zijn en je VWO diploma hebben om te mogen/kunnen rijden. evenals die verplichte bijscholing , dat is ook zo’n gedrocht dat verzonnen is door mensen die zelf nooit achter het stuur gezeten hebben.
            het is niet voor niets dat veel bedrijven uitvlaggen naar het buitenland , en dat heeft niet alleen te maken met lage lonen , maar ook met al die verdraaide regeltjes hier. dus daarom snap ik jou reactie niet als je zelf hebt gereden dat je dan nog meer regeltjes en bonnetjes wilt .

  3. Gerard schreef:

    Als het in heel Europa standaard wordt, is er toch geen probleem.
    In een hotel wordt toch dagelijks ook de boel schoon gemaakt, maar als de loge’s de boel slopen wil niemand ze huisvesten natuurlijk.
    En als ik zie wat voor zwijnenstal sommige in hun cabine er van maken, dan zal dat op een hotelkamer niet veel anders zijn.

  4. Kees schreef:

    @ Floris.

    Het druist toch werkelijk tegen alles in dat mensen (in dit geval chauffeurs) regels opgelegd krijgen over de wijze waarop, of de omstandigheden waaronder, ze de tijd doorbrengen waarover ze vrij mogen beschikken?
    Laat staan dat ze ook nog moeten onderbouwen en bewijzen wat ze precies allemaal hebben gedaan (en hoe) in hub vrije rusttijd.

    Werkelijk toch te waanzinnig voor woorden? Dat hoeven mensen in gelijk welk ander beroep toch ook niet?

    Ik snap ook de houding van de chauffeurs-vakbonden niet. Laat die zich sterk maken voor versoepeling van regels waardoor chauffeurs niet de hele dag ‘geleefd’ worden door hun tachograaf. Zodat beroepschauffeurs niet de godganse dag zitten te rekenen en te tellen hoe ze binnen de wettelijke mogelijkheden op een fatsoenlijke relaxte manier de door hun gewenste bestemming kunnen bereiken. Zonder weken later de kans te lopen op boetes voor (soms kleine) overtredingen.

    Het probleem van iedere sector is wanneer mensen (vakbonden, politici) zonder enige affiniteit met zo’n sector allerlei regels gaan bedenken. Zelfs al zijn die regels misschien wel goed bedoeld. Het dagelijks moeten werken met die regels is echter geheel andere koek. Een drama vaak.

    Op de één of andere manier hebben ze geen weet van wat er precies speelt. En welke uitwerking al die (goedbedoelde) regels hebben in de dagelijkse praktijk.

    • Chris schreef:

      De vakbonden maken geen rijtijden wet .maar waar het hier om gaat waar 95% van de Nederlandse chauffeurs niet mee temaken heeft gaat over lange weekend rust dit is om sociale dumping te voorkomen waar dit transportbedrijf aan mee doet vind zelf dat duidelijkheid met cabotage en internationaal ritten gemaximaliseerd zouden moeten en dan naar land van herkomst een stuk duidelijker is

      • Kees schreef:

        Beste Chris,

        Alle wet- en regelgeving, zowel nationaal als in EU verband, op het gebied van rij- en rusttijden, digitale tachograaf, 48 urige werkweek, het verwisselen van het chauffeurs-diploma in 5 jaarlijks Code-95, daarvan zijn de vakbonden de (mede-)zijn architecten.
        Niet voor niets kennen deze voorschriften als aanhef en doel als: harmonisatie van bepaalde voorschriften van sociale aard ..”

        Dat deze ‘kroonjuwelen’ blijkbaar niet al te nadrukkelijk als zodanig uitgedragen worden, dat zal te maken hebben dat vakbonden hiermee bij hun Nederlandse achterban niet al te goede sier kunnen maken. Menig (internationaal) chauffeur vervloekt immers de uitwerking van dit soort ‘verworvenheden’.

        “Sociale dumping” is een betrekkelijke term. Het ligt er maar net aan wie je het vraagt. De Nederlandse chauffeur die het hele spectrum van het het internationale transport heeft zien veranderen in de afgelopen 40 jaar, of de Roemeen of Bulgaar die door te super zuinig te zijn en te ‘camperen onderweg’ toch tot zo’n 5x meer netto besteedbaar inkomen genereert dan de vergelijkbare werknemer in z’n thuisland.

    • Jan schreef:

      Hallo Kees, Misschien moet de planning er maar een keer voor zorgen dat de chauffeur niet de hele dag hoef te rekenen om op zijn bestemming te komen. Daar bedoel ik dus mee wat ruimer plannen en niet het onmogelijke vragen van een chauffeur. En wat betreft die 45uur rust uit je cabine dat geld voor na 2 weken, dit is dus echt bedoeld om de chauffeurs die gedwongen worden door werkgevers om maanden in hun cabine te bivakeren te beschermen. Deze mensen worden gedwongen om op een parkeerplaats te gaan staan waar geen sanitaire middelen zijn. Daar moeten ze wachten tot er weer een rit is voor hun. Zij krijgen voor die dagen dat ze stil staan geen salaris alleen een dagvergoeding van ongeveer €50,- als ze geluk hebben vaak is het €25,- Als je dan een week stilstaat heb je €250 waar je 7 dagen van moet eten en drinken. Want de weekenden worden niet betaald. Ik heb rondgelopen en gesproken met buitenlandse chauffeurs in Rotterdam en omgeving, en dan staat je het huilen nader als het lachen. Het is gewoon diep en diep triest dat deze mensen zo worden uitgebuit en behandeld. Chauffeur gesproken die al 7 maanden niet thuis is geweest terwijl zijn vrouw 6 maanden geleden is bevallen van hun kind. Enige contact wat hij heeft is via whattsap als hij vrije wifi heeft. Het is en blijft een smerig spel zolang de werkgevers de mazen in de wet blijven zoeken en zo min mogelijk aan de chauffeur te willen betalen. Grootste kostenpot voor de werkgever blijft de chauffeur, daar is alleen nog op te bezuinigen om uren weg te strepen waar de chauffeur recht op heeft, want de andere kosten zijn voor elke werkgever gelijk.

      • Kees schreef:

        Dag Jan, op de eerste plaats bedankt voor de reactie.

        Of een chauffeur nu de hele dag zit te rekenen vanwege een slechter planner, of omdat de chauffeur gewoon zelf z’n vak serieus neemt, dat wil ik toch beter in het midden laten. Ik denk dat geen enkele planner in vooraf staat is om exact het verloop van een route, de doorlooptijd bij diverse laad- en losadressen, of eventueel oponthoud vanwege ongevallen of files te voorspellen. Zoals een chauffeur dat zelf ook onmogelijk al kan voorspellen op het moment dat-ie ‘s-morgens de sleutel van het contact omdraait.

        Uit je bijdrage begrijp ik wel dat we blijkbaar beiden het (weg-)transport als sector een warm hart toedragen.
        Echter ben ik het niet eens met de wijze waarop 561/2006 nu op oneigenlijke wijze wordt aangegrepen omdat we ‘zogenaamd’ allemaal opeens zo begaan zijn met ‘de buitenlandse chauffeurs’.

        Het feit is natuurlijk dat we het liefst zouden hebben dat zij nog achter ‘de muur’ opgesloten zaten en wij als Nederlanders nog het internationale transport bepaalden. Die tijden zijn echter veranderd.

        De gewraakte bepaling in 561/2006 is o.a. tot stand gekomen via een monsterverbond tussen de mileulobby, die het liefst alle concurrentie van het wegvervoer met spoor en binnenvaart zou willen smoren. De vrachtwagen terugdringen tot het rondje om de kerk, zeg maar. Daarnaast natuurlijk de sociale lobby (van o.a. werknemersvakbonden) die dan blijkbaar voor de uitleg van de gewraakte bepaling uit 561/2006 noodgedwongen moeten teruggrijpen naar het jaar 1969 (!!)

        “Oorspronkelijk bepaalde artikel 11, lid 5, van verordening (EEG) nr. 543/69 van de Raad van 25 maart 1969 tot harmonisatie van bepaalde voorschriften van sociale aard voor het wegvervoer (PB 1969, L 77, blz. 49) (hierna: „verordening nr. 543/69”): „De dagelijkse rusttijd moet buiten het voertuig worden doorgebracht. Indien er in het voertuig een slaapbank is, mag hij evenwel op deze slaapbank worden doorgebracht, onder voorwaarde dat het voertuig stilstaat.” Vervolgens bepaalde artikel 8, lid 7, van verordening (EEG) nr. 3820/85 van de Raad van 20 december 1985 tot harmonisatie van bepaalde voorschriften van sociale aard voor het wegvervoer (PB 1985, L 370, blz. 1), waarbij verordening nr. 543/69 werd ingetrokken, het volgende: „De dagelijkse rusttijd mag in een voertuig worden doorgebracht, mits het voertuig een slaapbank bevat en stilstaat.””

        We weten allemaal dat ergonomie en comfort in een vrachtauto(-cabine) van heden, op weinig punten meer te vergelijken valt met een vrachtauto uit de jaren vóór 1969.
        Ik vind daarin dus geen enkele basis om chauffeurs dan maar te verbieden om chauffeurs te verbannen uit de cabines van hun vrachtwagen. Zelfs vraag ik me af of ik dan misschien een heel ander type chauffeurs heb leren kennen de afgelopen decennia. De meeste Internationaal Chauffeurs, zoals ik ze ken, doen een moord voor hun eigen vaste vrachtwagen, hun eigen bedje, in hun eigen vaste, vertrouwde cabine.
        Niet als plek om dagenlang vanachter het raam naar buiten te moeten zitten kijken, maar wel als vertrouwde plek om op terug te vallen om hun nachtrust te kunnen maken, indien ze dan toch buiten de standplaats moeten overstaan. Dat eigen plekje heeft tenminste nog iets van privacy en vertrouwds indien men moet overstaan ver van huis.

        Over het loon en de onkostenvergoedingen gaan allerlei wildwestverhalen.

        Graag verwijs ik naar dit rapport (onderaan te downloaden in de Franse en Engelse taal:
        http://www.cnr.fr/en/CNR-Publications/2016-social-synthesis-of-CNR-s-European-studies

        De gemiddelde Oost- of Zuid-Europese chauffeur ontvangt zo’n € 3.000,- meer (!!!) over het jaar gerekend (€ 10.500 tot € 11.500), tegen z’n gemiddelde Nederlandse collega (NL € 8.358 in het groene deel voor NETTO verblijfsvergoedingen).

        Blijkbaar een feitelijke werkelijkheid die het onderspit moet delven omdat het niet past in de zorgvuldig geschetste beelden van ‘uitbuiting’ en ‘zielig’.
        Ik vind iemand uit Oost- of Zuid-Europa die er zelf bewust voor kiest om meer te kunnen verdienen als andere mensen uit z’n dorp of stad, en die dat doet door voor het vak van internationaal chauffeur te kiezen, dus absoluut NIET zielig!
        Niemand bindt diegenen vast in z’n vrachtautocabine en niemand dwingt hem met een pistool op de slaap om het werk te doen waar hij voor gekozen heeft. En wat dan met zich meebrengt dat hij ver van huis z’n brood verdient.

        Natuurlijk gaat we dan opeens roepen dat z’n brutoloon slechts een fooi is. Maar dat bevindt zich in vergelijking gewoon binnen de bandbreedte waarin hier in Nederland zich een brutojaarloon van € 40.000 à 45.000 zich bevindt.

        Ik ben het met iedereen eens dat de loonkosten van chauffeurs uit sommige andere EU landen een stuk lager zijn dan die van de Nederlandse chauffeur, of de Belg. Dat blijkt ook uit het rapport wat ik hierboven aanhaal.
        Maar desondanks moeten we dan niet 561/2006 gaan misbruiken om stiekem protectionistische maatregelen te nemen. Daarvoor is deze verordening nooit bedoeld.
        Deze verordening is bedoeld om het de werktijden van chauffeurs te beperken en het welzijn te bevorderen. Echter niet om het chauffeurs (of buitenlandse collega’s) onmogelijk te maken in hun eigen cabine of bed te slapen tijdens hun verblijf buiten de standplaats.

        ** Cijfers voor Nederlandse chauffeurs komen uit eigen vergelijking op basis van aangehaald rapport. Te weten: Totaal loonkost € 65.250 verdeeld als € 44.765 brutoloon, € 12.127 sociale lasten werkgever en € 8.358 aan netto verblijfsvergoedingen. (Jammer dat ik hier geen plaatje van kan plaatsen)

        • H.J. schreef:

          Kees . Dank voor je goede uitleg in de juiste bewoordingen
          Ik ben het helemaal met je eens ! deze ( Buitenlandse) chauffeurs worden niet gedwongen .
          Ik reed vanaf 1983 zelf op het Oostblok en wij deden niet ook anders .
          Wij waren gelukkig met onze vrijheid en ons mooie werk en de romantiek van ons beroep en trots op onze eigen auto.
          Het ( gewone) volk had maar 3 weken Vakantie , maar wij ( internationaal Chauffeurs) konden het hele jaar Kamperen en vrij zijn en ( in zekere mate) onze eigen tijd indelen.
          Ondanks de vele uren en lange dagen werk met vaak ook de Weekenden , waren we tevreden met het loon , GEWOON OMDAT WE DIE VRIJHEID HADDEN , en konden slapen in onze eigen auto en eten waar wij dat het beste en gezelligste vonden.

  5. rob schreef:

    Het probleem met de 45 uur weekend rust is dat deze bedoeld is om thuis te zijn , als je onderweg zit is het onzin om 45 uur stil te staan , het maakt idd niet uit of dat in de auto of in n hotel is , ik zou ook liever in mn auto zijn
    wat mij betreft max 2 weekenden 24 uur ( dus max 3 weken van huis en daarna een lang weekend 45 / 66 uur , zo is ook gelijk t probleem met de oostblokkers hanteerbaar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven