Nieuws

Van den Brinks Renault alweer in vlammen op

Voor de tweede keer in 2016 is de Renault rallytruck van Martin van den Brink in de as gelegd. De eerste keer gebeurde dat in de Dakar Rally, woensdag ging de nieuwe Renault Sherpa in vlammen op tijdens testritten in Slovenië.

mammoet1

Waren het in Zuid-Amerika nog oververhitte remmen die de Renault in vlammen deden opgaan, in Slovenië was het een gesprongen olieleiding die het vuur deed ontbranden. Wederom kon Martin van den Brink en zijn crew zich tijdig in veiligheid brengen, maar de Renault heeft ernstige schade opgelopen.

“Er is een olieleiding losgeraakt of gesprongen. De olie kwam vervolgens op de turbo. Die turbo is ongeveer 900 graden en dan is er geen houden meer aan”, aldus Van den Brink, die zo voor de tweede keer in 2016 een rallytruck in rook op zag gaan. In januari moest de Harskamper vroegtijdig de Dakar Rally verlaten nadat de remmen van de truck te heet werden en de truck in vuur en vlam zette.

Martin van den Brink was in Slowakije om te testen voor de Oilibya Rally. In oktober wilde het team van Mammoet Rallysport in Marokko de laatste puntjes op de i zetten voor de Dakar Rally. “In Marokko rijden we zeker niet”, aldus Van den Brink. Of en hoe de Harskamper in januari in de Dakar Rally van start gaat is op dit moment nog onduidelijk.

mammoet2

De truck is, in tegenstelling tot die in de Dakar Rally, tijdens de test in Slowakije niet geheel uitgebrand. De brandweer was snel ter plaatse en heeft mogelijk belangrijke technische onderdelen kunnen redden. Martin van den Brink zou in oktober met zijn nieuwe teamgenoot Gert Huzink in Marokko de Oilibya Rally rijden. “Nu rijdt alleen Gert Huzink voor ons team in Marokko. Wij gaan er alles aan doen om hem daarbij te helpen.”

Richard Mouw, de monteur die met Martin en Peter Willemsen in Marokko en in Zuid-Amerika een trio zou vormen in de Renault Sherpa, reageerde vanochtend teleurgesteld op het nieuws. “Martin en Mario Kress hadden de truck prima voor elkaar. Het is heel erg jammer voor ons team. De Oilibya Rally kunnen we sowieso niet rijden. Een domper voor het team. We hadden alle tickets en hotels al geboekt.”

Volgens de Kootwijkerbroeker is het ´puur toeval´ dat het team voorde tweede keer wordt getroffen door een flinke brand. “De olieleiding is prima. In de Silk Way Rally is er niets gebeurd. Ja, een leiding kan altijd lostrillen of afbreken of wat dan ook. Dat kan gebeuren. Als de olie dan op de gloeiend hete turbo terecht komt is er geen houden aan.” Volgens Richard is het afwachten wat het team nu gaat doen. “Het is natuurlijk ook een flinke financiële klap. We zullen binnenkort wel horen hoe het verder gaat. Zaterdag is Martin weer terug uit Slowakije en dan steken we de koppen bij elkaar.”

Bron + Foto’s: Mammoet Rallysport

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven