Ga naar hoofdinhoud

Britse test met supersingle op achteras blijkt succes

Een Brits transportbedrijf heeft een test van vijftien maanden gedaan met een enkele achterband van 485mm op een trekker in plaats van de gebruikelijke dubbellucht wielen. De test bleek een succes.

Volgens een EU-onderzoek kunnen de brede banden op de trekas brandstof besparen. Bovendien zijn ze lichter dan twee banden op twee velgen en verbetert ook de stabiliteit van het voertuig. Dit gaat echter wel ten koste van een iets snellere slijtage van het wegdek.

Het testvoertuig van transporteur Lockwood, een MAN TGA440, reed 175 000 kilometer met de singles en ondervond geen enkel probleem. Volgens Michelin kunnen de banden nog een keertje opgesneden worden zodat de totale levensduur van dit stel banden zo’n 240 000 kilometer zal bedragen. Voor het Engelse transportbedrijf is dit een toename van tussen de vijf en tien procent, en dus een kostenbesparing. Het verschil in gewicht van 200 kilo was ook een belangrijke winst.

 Overigens was het brandstofverbruik op deze truck gelijk aan het rijden met dubbellucht. Verder is een bandenspanning-meetsysteem essentieel omdat de gevolgen van een klapband ernstiger zullen zijn dan wanneer één van de banden op een conventionele as klapt.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer