Het lukt Britse gemeentes en andere lokale overheden vrijwel niet om boetes die aan buitenlandse trucks worden opgelegd te innen.
Tijdens een recent symposium werd duidelijk dat de maat bij de Britten vol is maar dat men geen oplossing ziet.
Tijdens een recent symposium werd duidelijk dat de maat bij de Britten vol is maar dat men geen oplossing ziet.

In andere delen van het land is men gestopt met de registratie omdat dat te veel geld en tijd kost. De Britse overheid vreest dat met de invoering van de Londonse emissie zone het aantal overtredingen nog verder zal stijgen. In een verdere toekomst denkt men aan de Olympische Spelen van 2012 wanneer veel routes in en om London dicht gaan voor trucks.
Een echte oplossing voor het probleem werd tijdens het door Eurospark georganiseerde symposium niet aangedragen. Eurospark is een organisatie die speciaal in het leven is geroepen om een oplossing te vinden voor de oninbare verkeersboetes. De leiding berust bij Transport for London maar er zijn ook buitenlandse organisaties bij betrokken zoals de Vereniging Nederlandse Gemeenten.
Een Brits parlementslid zei het onaanvaardbaar te vinden dat de EU een de Verenigde Staten allerlei gegevens over vliegpassagiers levert maar dat het kennelijk niet mogelijk is Britse overheden adressen te geven van transportbedrijven waarvan de trucks in Groot-Brittannië overtredingen begaan. Overigens stijgt het aandeel van de buitenlandse truck in Engeland nog steeds. Van alle trucks op de weg is 8% van een buitenlands kenteken voorzien.
Bron: Roadtransport.com