Van den Broek Logistics: ‘Borging boven alles’ • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Van den Broek Logistics: ‘Borging boven alles’

In 2015 was het vijftig jaar geleden dat de Helmondse familie Van den Broek naast de veehandel een transportbedrijf begon. Daar werd vorig jaar bij stilgestaan, maar niet te lang. Kijken naar morgen en werken aan de toekomst zit het transportbedrijf, dat zich steeds meer manifesteert als logistiek dienstverlener, in de genen. “Maar bovenal moet alles kloppen. De service en de kwaliteit moeten gewaarborgd zijn”, zegt directeur Karel van Rooij. [INDEX TTMnl2016_6_10]

Van den Broek Logistics is echt Helmonds. Het bedrijf zit nog altijd aan de Vossenbeemd, waar ooit de boerderij van Toon van den Broek stond, maar heeft door uitbreiding inmiddels drie toegangspoorten. Dat is wel nodig ook, met een wagenpark van 80 trekkers en 160 opleggers. Het bedrijf heeft inmiddels 25.000 m2 opslag in de aanbieding en biedt werk aan 150 mensen. 

Van den Broek is een echt familiebedrijf. Dan bent u, directeur en aandeelhouder Karel de Rooij, zeker een aangetrouwde schoonzoon?

ttm2016_6_10_14_management_foto1“Haha! Nee, dat is niet zo. Ik ben twintig jaar geleden door Willie van den Broek, welke nog altijd als directeur en DGA actief werkzaam is, aangenomen als assistent op de planning, als zijn rechterhand. Dat beviel erg goed en ik ben nooit meer weggegaan. Ik ben dan wel geen familie, ik ben wel bijzonder hecht verbonden aan dit bedrijf, maar ook aan Willie, zijn vrouw Annelies en dochter Audrey niet te vergeten. Zij is ook actief werkzaam in het bedrijf als KAM Manager en zij heeft haar belangen in het vastgoed. Ik denk dat ik ergens wel beschouwd wordt als zoon. De opvolging is ook al ter sprake gekomen. Uiteindelijk mag ik Willie opvolgen als DGA van Van den Broek Logistics en Van den Broek Warehousing.

Eeh, ja. Naast Van den Broek Logistics is er namelijk ook Van den Broek Warehousing. Zijn jullie ook al meer logistiek dienstverlener dan vervoerder?

“Het een kan niet meer zonder het ander, tegenwoordig. Die omslag maakten we al in 1996, toen we stopten met rijden op Italië, destijds 80 procent van de omzet. We zagen de opkomst van ‘de witte platen’ en wisten dat we of mee moesten en met buitenlandse chauffeurs gaan rijden, of iets anders verzinnen. Toen hebben we de focus op klanten uit onze eigen regio gelegd, met bestemmingen in de Benelux, Duitsland en Frankrijk. Heel precies, afgebakend, systematisch. Die focus is daarna nooit meer veranderd. Nu halen we 85, misschien wel 90 procent van onze omzet uit klanten die in een straal van 10 kilometer rond ons eigen bedrijf gevestigd zijn. Warehousing en logistics gaan nu naadloos samen, het is een totaaloplossing. Onze klanten weten: als ik transport nodig heb, kan ik opslag krijgen. Andersom natuurlijk ook! Van den Broek heeft public warehouses waar bedrijven hun overflow kwijt kunnen, voor korte of lange termijn.”

Is dat dan ook de reden dat ik hier nu grote warehouses zie?

“Ja. In 2009, toen de hele sector in crisis lag, hebben wij een knoop doorgehakt en panden en nadien ook extra gronden aangekocht. Dat klinkt eenvoudig, maar dat was het niet. Het was puur een beslissing op gevoel. We moesten vooruit. Er kwam een crossdock magazijn met zeven docks, maar dat was na 4 jaar al helemaal op de top van zijn capaciteit. In 2014 is er nog een warehouse met 14 docks bijgekomen. We hebben nu diverse opslagmodaliteiten en 150 structurele klanten. Die zorgen voor 95 procent van de opdrachten. Dat geeft, stabiliteit, rust en structuur. Dat is goed voor een onderneming.”

Dat klinkt wel heel makkelijk. Hoe hou je die rust en structuur dan in orde?

“Door hard werken, discipline, je altijd blijven onderscheiden in service en kwaliteit. Duidelijkheid ook, bijvoorbeeld met Nederlands sprekend personeel, kwaliteit van het transportmaterieel, klantgericht denken en borging van die kwaliteit. Dat doen we onder met een strikt MVO-beleid, een echte standaard.”

MVO. Dat horen we vaker. Dat heeft toch vooral te maken met duurzaamheid?

“Welnee, met veel meer. Ja, ik zie transportbedrijven een Lean & Green award halen door Euro 3 trekkers in te ruilen voor Euro 5 en Euro 6, maar maatschappelijk verantwoord ondernemen is veel meer dan schone trekkers. Wij hebben ISO26000, IFS en SKAL en voldoen aan MVO Prestatieladder 3. Dat behaal je door maatschappelijke betrokkenheid, zorg voor personeel en omgeving. Zo zetten we ons in voor een betere doorstroming, onder meer van de N279 hier in de regio, maar nemen we ook deel aan het zij-instroomproject van STLwerkt. Dat helpt ons natuurlijk ook. We krijgen er supergoede, nieuwe chauffeurs voor terug. Inmiddels hebben we er al drie aan het werk via het zij-instroomproject. Soms ook jonge jongens, die we zelf opleiden via onze Academy. Zetten we ze eerst op onze terminaltrekkers. Als ze dan eenmaal het groot rijbewijs hebben, zijn ze al redelijk geroutineerd in het omgaan met opleggers. Chauffeur zijn is nog steeds een mooi beroep, alleen moeten jongeren op gang worden geholpen bij het verwezenlijken van hun droom. In de sector gaan verhalen rond dat chauffeurs zo slecht betaald worden: bij ons kunnen ervaren chauffeurs maandelijks, met al hun overuren, 2500 tot 3000 euro netto verdienen. Veel meer dan een timmerman of ander ambacht. Maar ja, die zijn dan ook op tijd thuis voor het avondeten. ’t Is net waar je prioriteiten en interesses liggen.”

In het verleden was Van den Broek betrokken bij Freilot, voor een betere doorstroming. Is dat nog steeds zo? Wat heb je eigenlijk concreet aan dat soort projecten?

“Je kunt je positief onderscheiden met dergelijke projecten, maar er ook in de dagelijkse praktijk voordeel mee opdoen, al is dat misschien iets van de langere termijn. Freilot is in zijn initiële vorm afgerond. We werken nu mee aan Compass4D, dat daar verder op bouwt met Time to Green, nog altijd om de doorstroming van (vracht)verkeer te verbeteren. Daarnaast zijn we nu betrokken bij CycleSafetyShield, dat zich richt op het elimineren van welke dodehoek rond de trekker-oplegger combinatie dan ook. We werken nog altijd nauw samen met de Automotive Campus Helmond en ook zo willen we bijdragen aan verkeersveiligheid. Dat past dus ook bij onze MVO-strategie. Daarmee willen we ons echter niet op de borst kloppen, maar het gaat om het resultaat, ook voor ons: het behalen en borgen van het best mogelijke resultaat.”

Waar staat Van den Broek Logistics over tien jaar?

“Dat kan ik niet zeggen, kan ik nu ook niet overzien. Ik hoop dat we over 10 jaar als bedrijf nog net zo gezond zijn als nu en ons kunnen blijven onderscheiden in service en kwaliteit. Bij ons 50-jarig jubileum hebben we een groot feest gegeven. Uiteraard met het nodige eten en bijbehorende drankje erbij. Iedereen was er, klanten, personeel, van de grootste CEO tot onze jongste medewerker. Ondanks die verscheidenheid aan mensen was er op dat feest een soort eenheid, een heel hechte stemming. Daar heb ik echt van genoten toen. Ik hoop dat dat homogene karakter ons bedrijf blijft kenmerken. Nu, en voor nog veel langer dan tien jaar.”

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: KOOS GROENEWOLD

#borging
#homogeenkarakter
#groenlicht

 

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer