Ga naar hoofdinhoud

UPDATE – ‘Buitenlandse trucks zonder controle naar Maasvlakte’

Het camerasysteem voor toegang tot de Maasvlakte kan geen kentekens van buitenlandse trucks checken. Dat betekent dat buitenlandse trucks die niet aan Euro 6 voldoen zonder problemen door kunnen rijden. Dat melden diverse media.

Belangenorganisaties Vetron en TLN spreken van oneerlijke concurrentie en zeggen werk te gaan maken van de kwestie.

De reden waarom de camera’s de buitenlandse nummerborden niet kunnen controleren, is dat er geen Europese afspraken zijn over het uitwisselen van kentekengegevens voor milieuovertredingen. De gemeente Rotterdam stelt dat eigenaren van vrachtwagens met niet-Nederlandse kentekens daardoor ‘nauwelijks te traceren’ zijn, meldt het AD.

Het niet kunnen registreren van buitenlandse kentekenplaten is echter geen nieuws. De gemeente Rotterdam meldt het zelf al op haar website en heeft een registratieplicht voor buitenlandse vrachtwagens ingesteld. Wie zich niet registreert kan een boete krijgen van 2.250 euro als overtreding wordt vastgesteld. Zoals bekend is handhaving echter een probleem bij gebrek aan voldoende inspecteurs.

Het probleem is dat slechts ongeveer de helft van alle buitenlandse vrachtauto’s die op de Maasvlakte komt, geregistreerd is, analyseert TLN.  Om de eigenaarsgegevens te achterhalen van de andere helft, is medewerking nodig van de buitenlandse registratieautoriteiten (‘RDW’s’). Die blijken dat vaak te weigeren. Daarnaast blijkt dat boetes voor vrachtauto’s waarvan de gegevens wel bekend zijn, ook niet door andere Lidstaten in behandeling worden genomen.

Europese afspraken over informatie-uitwisseling lijken een kwestie van tijd.  Voor onder meer snelheidsovertredingen zijn er al wel Europese afspraken over informatie-uitwisseling. De boetes voor die overtredingen worden wél geïnd: 70 tot 80 procent van de buitenlandse overtreders betaalt netjes de boete. In het kader van het Mobility Package van de Europese Commissie zijn in het Europees Parlement concrete voorstellen gedaan om een verplichting voor gegevensuitwisseling in de betreffende richtlijn op te nemen. Minister Cora van Nieuwenhuizen vindt het ook niet kunnen dat trucks onbedoeld in milieuzones en de Maasvlakte rijden. Zij zegt tegen RTL de kwestie aan te kaarten bij haar Europese collega’s. “We zullen in overleg moeten met de landen waar die vrachtwagens vandaan komen.”

Bron: AD, TLN, RTL

Eén reactie op “UPDATE – ‘Buitenlandse trucks zonder controle naar Maasvlakte’

  • Frans

    Gewoon meer vuiken zetten op de drukken dagen.
    Je haal ze van de A15 bij afslag 15 er af dan hebben wij er geen hinder van.
    Bij overtreding gelijk aftikken.
    De boetes zijn hoog genoeg om de kosten te dekken op uur.
    Gaat dat nu een 4 tot 6 weken doen op verschillen dagen.
    Dan zil je zien dat het help.
    Maar dat doen we niet omdat we dat niet echt wil Economisch belang.
    En Zo zijn er nog meer oplossing te bedenken die echt wel helpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer