Ga naar hoofdinhoud

Bulgaarse chauffeurs halen via rechtbank ‘gelijk loon’

Zeven Bulgaarse chauffeurs van het Belgische bedrijf RMT krijgen in totaal 236.000 euro uitbetaald omdat ze niet werden betaald volgens Belgische loon- en arbeidsvoorwaarden. Dat heeft de Arbeidsrechtbank van Hasselt beslist in een langlopende zaak, meldt de Belgische TransportBond-ABVV (BTB-ABVV).

In juni 2015 diende BTB-ABVV klacht in tegen de firma RMT in Tessenderlo. Via zijn Bulgaarse dochterfirma Rematra werden door RMT Bulgaarse chauffeurs in België tewerkgesteld, maar niet aan Belgische loon- en arbeidsvoorwaarden. Nu, bijna 3,5 jaar later, deed de Arbeidsrechtbank van Hasselt uitspraak, in haar vonnis van 11 oktober 2018 : BTB wordt volledig in het gelijk gesteld. De Bulgaarse chauffeurs hebben recht op het verschil met het Belgische loon. De totale eis bedraagt 236.000 euro, plus intresten en kosten. Hiermee wordt volgens BTB-ABVV een belangrijk precedent geschapen in de strijd tegen sociale dumping.

“BTB werd destijds door zeven Bulgaarse chauffeurs gevraagd om de klacht neer te leggen tegen RMT. Voor hun respectievelijke periodes van in dienst zijn bij RMT eisen we het verschil tussen het Bulgaarse en Belgische loon”, legt de vakbond uit op haar website. “De Bulgaren kregen namelijk maar een loon van 414 Bulgaarse lev, zijnde 211 euro per maand. Volgens BTB was Rematra in Bulgarije niet meer dan een constructie om aan Belgische loon- en arbeidsvoorwaarden te ontsnappen. De chauffeurs reden niet in Bulgarije en kregen hun opdrachten vanuit Tessenderlo.” Na een lang en hobbelig parcours is de uitspraak ondubbelzinnig: de Arbeidsrechtbank oordeelt dat RMT de daadwerkelijke uitoefening van het gezag over de chauffeurs op zich nam en dus de effectieve werkgever was. Daarom was het Belgisch arbeidsrecht van toepassing op de arbeidsrelaties. Frank Moreels, voorzitter van de BTB-ABVV : “De zeven chauffeurs kregen in totaal maar liefst 236.000 euro te weinig. Voor een van hen eisten we 111.000 euro, voor een andere 97.000 euro. De vijf anderen werkten minder lang bij RMT, en voor hen is de eis dus een stuk lager. Gezien RMT deze eisen niet betwistte, worden de opgevraagde bedragen nu automatisch toegekend, te verhogen met intresten en proceskosten.”

Door vertragingsmanoeuvres van RMT werden de pleidooien een aantal keren uitgesteld. De extra onderzoeksopdrachten die de Arbeidsrechtbank gaf aan de sociale inspectie, vroegen ook extra tijd. En dit door de onderbemanning van deze inspectie. Frank Moreels : “Hier blijkt opnieuw dat deze regering dringend de inspectiediensten moet versterken. Veel meer dan tot nu toe gebeurde.”

In juli 2017 gaf de Arbeidsrechtbank een duidelijk omschreven onderzoeksopdracht aan de inspectiediensten, schrijft BTB-ABVV. “Met vragen zoals : waar werden de chauffeurs tewerkgesteld? Van waaruit gebeurde de dispatching? Hoe en op welke wijze werden zij betaald? Waar verbleven zij tijdens hun rust? En ga zo maar door. Telkens was het antwoord van de inspectie glashelder in het voordeel van de chauffeurs. Frank Moreels : ”Uit de bewoordingen van het tussenvonnis van 26 juli van vorig jaar bleek al dat de werkgever over de hele lijn in de fout ging. Deze uitspraak is voor BTB dus geen verrassing. Ik houd eraan de inspectiediensten te danken voor hun grondig onderzoek, dat tot deze uitspraak leidde. We zijn ervan overtuigd dat dit een dominosteen is die valt, en dat er nog vele zullen volgen. Dit is een beslissende stap in de strijd tegen sociale dumping!”

Bron: BTB-ABVV

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer