Nieuws

Cabinekamperen toch nog geen verleden tijd

Groot was de ophef toen in december een uitspraak van het Europese Hof leek te bevestigen wat altijd al in de rij- en rusttijdenwet stond: de normale wekelijkse rust mag niet in de cabine worden doorgebracht. Toen zelfs ILT ging handhaven leek cabinekamperen voorbij, maar de nieuwste voorstellen in het Mobilty Package bieden toch weer mogelijkheden om in de truck te slapen.

Het lijkt wel alsof de transportcommissie van het Europees Parlement daadwerkelijk heeft geluisterd naar branche-organisaties als TLN en TLV. In het nieuwste voorstel waar deze week over werd gestemd staat namelijk dat de 45-uurs rust tóch in het voertuig mag worden doorgebracht, zodra die maar op een beveiligde parking met goede voorzieningen staat. De europarlementariërs gaan zelfs voorschrijven dat die voorzien moet zijn van goed sanitair, een eetgelegenheid en WiFi. Vertegenwoordigers van transportondernemers pleiten al lang voor goede beveiligde truckparkings. Het zou mooi zijn als deze er snel zouden komen in heel Europa, maar naar verwachting zal de realisatie van een goed dekkend netwerk aan truckparkings nog wel een fiks aantal jaar op zich laten wachten. Er schijnt in Brussel overigens wel voldoende draagvlak te zijn om te willen realiseren (en misschien wel financieren), maar er stroomt vast nog veel water door de Rijn voordat de eerste spades de grond in gaan. Tot die tijd, en tot het hebben van adequate handhaving in heel Europa, zal ook niet goedgekeurd cabinekamperen nog wel even doorgaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven