Een kleine 13.500 werknemers deden afgelopen jaar mee aan de leefstijlcampagne “Fit op de Rit” van BGZ Wegvervoer. Uit de resultaten bleek dat 66% met overgewicht kampt, 31% rookt en slechts 25% voldoende beweegt.

Veel animo
BGZ Wegvervoer startte de campagne “Fit op de Rit” in november 2006. De campagne bestond grofweg uit drie delen: een Fittest, Fitplein en Fitcoach. Ca. 130.000 werknemers kregen de Fittest (een korte vragenlijst over leefstijl) thuis gestuurd of kregen hem gepresenteerd tijdens een van de 33 “roadshows”. Werknemers die op basis van de Fittest een ongezonde leefstijl bleken te hebben, werden uitgenodigd voor een bezoek aan een van de 21 Fitpleinen. Dit betroffen bijeenkomsten waarbij deelnemers werden getest op hun bloeddruk, vetpercentage, suikergehalte en cholesterol en waarbij leuke workshops werden gegeven over onder meer gezonde voeding en Nordic Walking.
BGZ Wegvervoer startte de campagne “Fit op de Rit” in november 2006. De campagne bestond grofweg uit drie delen: een Fittest, Fitplein en Fitcoach. Ca. 130.000 werknemers kregen de Fittest (een korte vragenlijst over leefstijl) thuis gestuurd of kregen hem gepresenteerd tijdens een van de 33 “roadshows”. Werknemers die op basis van de Fittest een ongezonde leefstijl bleken te hebben, werden uitgenodigd voor een bezoek aan een van de 21 Fitpleinen. Dit betroffen bijeenkomsten waarbij deelnemers werden getest op hun bloeddruk, vetpercentage, suikergehalte en cholesterol en waarbij leuke workshops werden gegeven over onder meer gezonde voeding en Nordic Walking.
Overgewicht
Deelnemers die te horen kregen dat zij een gemiddeld gezondheidsrisico hadden (d.w.z. licht overgewicht of licht verhoogde bloeddruk, of cholesterol) kwamen in aanmerking voor het derde deel van de campagne: de Fitcoach. Deelnemers met een groter (of extreem hoog) risico werden doorverwezen naar een medisch begeleidingsprogramma om de problemen aan te pakken. De Fitcoaches begeleidden de deelnemers gedurende 4 maanden, door samen met hen een persoonlijk fitplan op te stellen, een voedings- en bewegingsdagboek in te vullen, en hen via telefoon en email te voorzien van persoonlijke adviezen en tips, om zo hun leefstijl te veranderen.
In totaal werden 606 deelnemers gecoacht, waarvan ruim 86% het traject heeft afgerond. 93% van de deelnemers heeft een verandering in zijn of haar leefstijl bereikt, door het samen met de Fitcoach opgestelde plan van aanpak nu uit te voeren. Maarliefst 88% van de gecoachte deelnemers eet gezonder na afloop. Bovendien slaagden de deelnemers erin om gemiddeld ruim vier kilo af te vallen.
Deelnemers die te horen kregen dat zij een gemiddeld gezondheidsrisico hadden (d.w.z. licht overgewicht of licht verhoogde bloeddruk, of cholesterol) kwamen in aanmerking voor het derde deel van de campagne: de Fitcoach. Deelnemers met een groter (of extreem hoog) risico werden doorverwezen naar een medisch begeleidingsprogramma om de problemen aan te pakken. De Fitcoaches begeleidden de deelnemers gedurende 4 maanden, door samen met hen een persoonlijk fitplan op te stellen, een voedings- en bewegingsdagboek in te vullen, en hen via telefoon en email te voorzien van persoonlijke adviezen en tips, om zo hun leefstijl te veranderen.
In totaal werden 606 deelnemers gecoacht, waarvan ruim 86% het traject heeft afgerond. 93% van de deelnemers heeft een verandering in zijn of haar leefstijl bereikt, door het samen met de Fitcoach opgestelde plan van aanpak nu uit te voeren. Maarliefst 88% van de gecoachte deelnemers eet gezonder na afloop. Bovendien slaagden de deelnemers erin om gemiddeld ruim vier kilo af te vallen.