Alle chauffeurs én logistieke medewerkers die onder de cao Beroepsgoederenvervoer vallen, bijna 140.000, gaan er in de komende 3 jaar minimaal 10 procent in loon op vooruit. Dat is de uitkomst van de cao-onderhandelingen die afgelopen nacht tot een eindbod van TLN hebben geleid. Er komt een einde aan de KNV-cao. Dat meldt FNV.
UPDATE – Bekijk loonbod document nu zelf online!
Egon Groen, bestuurder FNV Transport en Logistiek: ‘De lonen gaan met 2 procent omhoog per 1 juli 2017, 1 januari 2018 en 1 januari 2019. Op diezelfde data wordt in 3 stappen een extra periodiek aan alle loonschalen toegevoegd van uiteindelijk 4 procent in totaal’.
Daarnaast krijgt de werknemer meer zeggenschap over zijn werktijden, doordat hij aan kan geven hoeveel uur hij maximaal per 4 weken wil werken. Ook wordt er een persoonlijk keuzebudget ingevoerd, waarmee de werknemer tot maximaal 18 duurzame inzetbaarheidsdagen kan kopen. Het basissalaris van chauffeurs wordt verhoogd met een toeslag van 2,25 procent terwijl de overurentoeslag wordt verlaagd naar 15 procent.
De arbeidsvoorwaarden die de werkgever dient toe te passen op zowel binnenlandse als buitenlandse inleenkrachten en uitzendkrachten is uitgebreid, om de mogelijkheden voor oneerlijke concurrentie op arbeidsvoorwaarden nog verder in te perken. Het FNV het cao eindbod van TLN voor aan de leden.
Met het eindbod van TLN komt ook een einde aan de KNV cao, omdat de huidige twee cao’s in de transportsector worden samengevoegd. Groen: “Ondanks de verbeteringen, zullen er ook werknemers door het eindbod benadeeld worden. Dan gaat het bijvoorbeeld om werknemers die veel overuren maken of toeslagen krijgen. Ook de werknemers die voorheen onder de KNV-cao vielen, zullen met enkele verslechteringen te maken krijgen. Wij gaan het eindbod daarom de komende weken aan onze leden voorleggen.”
De nieuwe cao zal gelden van 1 januari 2017 tot en met 31 december 2019.
wordt wel eens tijd dat er wat aan dat cao gedaan wordt
Wat is dit voor een domme opmerking.
Door de jaren heen, zijn wij als chauffeur zijnde, behoorlijk benadeeld.
Uit het laatste overleg/voorstel/aanbod, blijkt maar weer, dat vele chauffeurs nog steeds worden genaaid. De 10% loonsverhoging is een druppel op een gloeiende plaat, maar ze stelen wel 15% van je overuren.
Ga mij maar eens uitleggen, voor iemand die in 1 periode van 4 weken, standaard 80 overuren heeft, of hij / zij netto per maand hetzelfde salaris behoud, of er flink op achteruit gaat??? In mijn ogen, het laatste. of zie ik het verkeerd????
Ik verwacht dat je totaal er op voor uit gaat.
Alleen op je overuren lever je wat in, omdat je er 80 maakt per periode.
het omslagpunt, ligt rond de 60 overuren per 4 weken.
Maar je basissalaris, is op 1 januari 2019 12,25% hoger dan nu.
Dus ook al lever je (feitelijk 12,75%) in op je overuren, je zult er zeker op voor uit gaan.
Dit voorstel laat maar weer zien hoe TLN ons als chauffeurs ziet. Wel zeggen dat wij de beste chauffeurs in europa zijn, maar dan ons wel zo financieel naaien. Als dit er doorheen komt weet ik in ieder geval dat ik niet meer in weekenden ga werken.
Niet alleen tln naait ons maar de fnv snapt het ook niet helemaal dat ze dit aan hun achterban durven voorleggen eerst de belasting dienst nu tln ik zeg nog ff en dan leverd een overuur de helft op van gewoon uur
Het is toch buiten proportioneel schandalig! Chauffeur zijn is al geen vetpot…maar het lijkt erop dat elke nederlandse chauffeur straks op een lijst komt te staan van meest uitgeperste werknemers
Ja mensen wat betekent dan “extra periodiek”? Ik zit al aan het eind van me loonschaal.. Dus krijg ik die 4% niet ???
Op diezelfde data wordt in 3 stappen een extra periodiek aan alle loonschalen toegevoegd van uiteindelijk 4 procent in totaal’.
Kan iemand mij even uitleggen hoe ik dit precies moet zien? Wat betekent dat voor mijn schaal van D5?
Als werknemer krijg je uitbetaald in een schaal, waarbinnen je tredes in je loon kunt stijgen. Wanneer je aan het eind van je schaal belandt, kan dat echter niet altijd meer. Volgens Egon Groen, bestuurder van FNV, loopt 80 procent van de chauffeurs nu tegen die muur aan. Door de invoering van de extra trede kan hun loon uiteindelijk nog 4 procent stijgen.
Hey ze komen al chauffeur tekort. En wij moeten het van de weekend uren en overuren hebben . Als je bij nieuw bedrijf ga beginnen dan ga je nog naar D5 terwijl je 33 jaar al op de weg zit. En als er 10% bij krijg na al de jaren dat ze ons vergeten zijn kan het bij je overuren en weekend uren in lever en dan nog wel 15% . Waar blijven we dan op het zelfde probleem. Dan kan ik beter thuis blijven . Wat we werken toch voor Jan met de korte achternaam .
De nieuwe CAO betekend dat het chauffeurs tekort alleen maar groter word, want wie wil er nog een overuur maken. Het is Europa politiek en uitverkoop van het Nederlandse transport markt en verwaarlozing van de transport en logistieke sector. KNV en FNV zijn te hypocriet om het werkgevers probleem onder ogen te zien.
Waardoor er alleen meer lege kilometers gereden worden en vrachtwagens overal in Europa geparkeerd worden om flexibiliteit van de gehele Europese transport markt op te vangen. Dit bied geen oplossing voor een eerlijke marktwerking en voor het beroep van chauffeur. Zeggenschap over werktijden welke vervoerder kan dit toepassen? Vakbonden zijn veredelde politieke partijen en geen afspiegeling van de gemiddelde chauffeur, die en nu er alle chauffeurs en logistieke medewerkers op een hoop gegooid worden, kan salaris geen motivatie meer worden, zolang een medewerker geen vastcontract krijgt. Dus waarom zou die chauffeurs en werkgevers de CAO moeten accepteren??
Fnv maakt zich drukker om buitenlandse medewerkers dan Nederlandse
De gemiddelde chauffeur gaat er op achteruit
ik denk dat de loonschalen in 3 jaar tijd van 5 naar 8 stijgen. dus iemand in D5 gaat het eerste jaar naar D6 en elk jaar erna 1 stap omhoog tot D8. Het verschil van D5 tot D8 is dan 4%. Dit betekent dat je op 1 januari 2019 dus in D8 zou moeten zitten.
Ik zal proberen het een en ander uit te leggen.
Een periodiek is zeg maar een soort D6
Verder komt er voor de 15 procent korting op de overuren, 2,25 procent terug boven op het basis salaris.
Feitelijk ga je er op je overuren, dan 12,75 procent op achteruit.
Daarentegen, als je vrij bent, krijg je ook meer, en iets meer vakantiegeld.
Je krijgt dus 3 x 2 procent extra salaris.
3 x 1,33 procent trede verhoging(periodiek)
En 3 x 0,75 procent compensatie voor de overuren toeslag verlaging.
Totaal heb je dan op 1 januari 2019, 12,25 procent meer loon op je basis salaris.
En dan is de overurentoeslag verlaagt naar 115 procent.
Volgens jou zou op 1 januari 2019, een 12,25% loonsverhoging zijn.
Wat een lachertje. Dan hebben we nog net geen 6% van de 20% achterstand ingehaald.
Vakbonden, kunnen het niet leuker maken, alleen maar moeilijker.
Denken jullie nu echt, dat een werkgever zich bekommert, of iemand minder uren zal werken, om het onaantrekkelijker te maken???
De werkgever heeft dan een uitdaging om meer personeel in dienst te nemen/ of in te huren, terwijl deze er niet zijn. En dan?
Gewoon die 50 procent belasting van over de overuren naar 25 procent verlagen en alles is opgelost.
Nu word de werkgever weer op extra kosten getrakteerd en daar zitten ze toch al niet op te wachten in een markt waar de prijzen zo onder druk staan.
De oplossing die er nu komt is een sigaar uit eigen doos.
Dat is helaas niet de eerste.
Als men de Nederlandse chauffeur wil laten uitsterven is dit een goed begin.
Men stroomt tegenwoordig niet alleen aan de bovenkant uit maar ook al in het middengebied.
“Als men de Nederlandse chauffeur wil laten uitsterven is dit een goed begin.”
Daar werken de vakbonden hard aan mee. Ik kom steeds meer van die witte en de niet NL gele kentekenplaten tegen, waar vroeger de NL chauffeur altijd kwam.
Die 10% salaris verhoging in 3 jaar, is amper genoeg om de inflatie te corrigeren.
Dus uiteindelijk geen salaris verhoging.
Om dan nog maar niet te spreken over de rest van de voorstellen….
Dit is achteruitgang van salaris,werkplezier, en voor mij een reden om te stoppen met dit werk.
Weer een chauffeur minder ! Waar toch wel degelijk een tekort aan is !
Kom op zeg TLN maak het eens echt interssant om chauffeur te worden/blijven !!!!!!
Beste collega’s
Een simpele rekensom leert dat je er per saldo aan het einde van de maand of 4 weken gewoon gemiddeld tussen de 3en4 honderd euro erop achteruit gaat.Dan hebben we het nog niet over de extra 18dgn
(KNV) die je bij TLN terug kunt kopen uit eigen zak.Gewoon pure diefstal wat ze nu voorstellen.Nog meer van die oostblokkers hier.Collega’s het word eens tijd dat we samen eens zeggen en ook doen tot zover en niet verder.
Heerlijk zo n cao 120 euro per maand bruto inleveren op 60 overuren
De ATV dagen worden dus zomaar geschrapt? Als ik het goed begrijp krijg je nu 20 wettelijke dagen en 4 bovenwettelijke dagen. De rest kan je bij kopen tot een maximum van 18 dagen als de bedrijfsvoering dit toe laat. Dit betaal je dus vanuit je CAO verhoging.
Ik wil nog een kanttekening maken, over de loonsverhoging. Hierbij zijn ze vergeten, dat eigenlijk per 1 januari j.l ook een loonsverhoging hadden moeten krijgen. Blijkbaar mogen wij deze naadt de pot pissen.
Wanneer wij de 20% mogen inhalen in een tijdsbestek van 3 jaar, dan komt het er op neer, dat er minimaal 3,33% per periode erbij komt. Dan nog de gebruikelijke van 1,5% of meer, voor de normale loonsverhoging.
Hoe wordt het tekort gecompenseerd, wat een chauffeur minder krijgt?
40 uur maak ik in 3 dagen en dan zou ik er goed uit komen volgens dit eindbod en de rest van de week kan ik dus ergens anders zwart bij verdienen om tot een leuk salaris te komen ik denk als dit er door kom stap ik van de auto af want met wat anders te doen verdien ik meer,
ik denk dat chauffeurs in hun lesboek 1 woord als eerste leren: naaien. Het tweede woord dat men leert is: stelen.
Wat een flauwekul. Chauffeurs kunnen veel verdienen. Heel veel. Ik snap dus werkelijk niet meer waar deze klaagzang over gaat.
Het is zeker geen makkelijk beroep, maar dit loonniveau brengt juist het aantal witte platen omhoog.
Weer een gemiste kans als het gaat om het opleiding van nieuwe chauffeurs. Weer geen kans voor jonge kerels en dames om het beroep te leren. Dit wordt een Griekse tragedie: de groep die er zit kan veel geld verdienen en wordt niet aangevuld met nieuwe chauffeurs.
Consequentie: een hogere gemiddelde leeftijd van chauffeurs wat het mooi beroep alleen maar moeilijker maakt en zowel fysiek en mentaal zwaarder.
Als je dan toch pissig wilt worden op de vakorganisatie: stel ze dan eens de vraag waarom ze hun bek moeten houden van de Nederlandse Bank en de investeerders als BlackRock die tientallen miljoenen van onze pensioen-euro’s weggesluisd hebben en waarover de dames en heren vakbondsbestuurders zo stom van zijn geweest om een geheimhoudingsverklaring over te tekenen.
Stel hen de vraag: leg het me eens uit beste bestuurder. Ik zweer je dat ze het je niet vertellen. Waarom? Als ze hun bek open maken dan worden ze beboet door BlackRock en andere peperdure advocaten.
Chauffeurs: als je dan toch over naaien en stelen hebt: daar zit het!!
En hou eens op over naaien en stelen.
Wcitaat “at een flauwekul. Chauffeurs kunnen veel verdienen. Heel veel.”
Waar haal jij deze flauwekul vandaan. De lonen zijn lager, dan wat nog een simpele arbeider verdient. Met buitenlandse ritten konden wij als chauffeur nog een redelijke boterham verdienen, echter hebben wij een ketting om ons nek gekregen, doordat deze ritten worden gedaan, door die oostblokkers.
ik krijg per maand betaalt en niet per 4 wkn.
waarom moeten we van 150% naar 130 %
waarom naar 49.8 % belasting
ons loon is al niet zo best en zo ga je er 800 per jaar op achter uit .
vakbond beter maken ze het niet
Er word 49% belasting ingehouden over overwerk. Maar zoveel is het niet.
Begin van het jaar vul je je inkomstenbelasting in, en dan krijg je het teveel ingehouden terug.
Het komt dan uit op 40,8%. Of te wel een 8% van de ingehouden belasting van je overuren krijg je het jaar er op terug.
Moet je wel een inkomstenbelastingformulier invullen!!!!!!!!
frans we worden weer van alle kanten genaaid
Ik rij veel weekend s (5 op 5 af) voor mij is dit echt een heel erg slechte ontwikkeling en reden om hier mee te stoppen. Weekend s rijden heeft zo geen zin meer. Verder worden de toeslag uren gelijk aangepast maar het loon over jaar. Chauffeurs tekort zal nog veel groter worden. Dat
Zulke mensen denken dat ze voor ons belang opkomen ongelofelijk .
Wordt totaal 6% verhoging (in 3 jaar) want denk je nu dat iedere werkgever de tredeverhoging zal toepassen. We gaan er dus weer op achteruit.
Sigaar uit eigen doos. Het word betaald via de inhouding van 15% op je overuren. Verder word het uitgerekt over 3 jaar terwijl andere beroep sectoren o.a.leerkrachten, politie etc er wel ineens 5% of meer bijkrijgen na stakingsacties. De werkgevers rollen over de grond van het lachen.
Wij zijn er sinds de euro over 15 jaar slechts maximaal rond de 800 euro bruto per maand voor 40 urige werkweek op vooruit gegaan en maximaal 10 euro netto aan onkostenvergoeding per dag.
De fnv en andere vakbonden het lachertje van Nederland.
Mijn zwager gaat er 8 procent op achteruit. Omdat het overwerk en de weekendtoeslagen drastisch worden teruggeschroefd.
Een gewoon karig loon wordt zo nog kariger! ( En dat is voor mijn rekening, omdat ik zelf geen chauffeur ben, maar weet wat mijn zwager verdient voor een harde job! Daar worden kantoormensen voor lichter werk beter betaald). Het verkeer is tegenwoordig een grote stress, respect voor alle beroepschaffeurs.
Jullie hebben t allemaal.over de overuren ,maar wat denken jullie van de dagen die je inleverd. ATV dagen en oude lullen dagen.
http://nlttm-capellania.savviihq.com/nieuws/cao-loonbod-tafel-geveegd-cnv/88336/