Cargohopper Amsterdam ontving onlangs een delegatie van de Wereldbank. De instelling is momenteel in Europa actief op zoek naar oplossingen voor de gigantische distributieproblemen in Calcutta, India. De bank wilde van Cargohopper meer weten over hoe deze zero emissie stadsdistribiteur het in Amsterdam aanpakt om goederen effectief te bundelen tot dikkere stromen die de stad ingaan.
De Wereldbank is de laatste jaren vooral bekend vanwege het verstrekken van microkredieten aan particulieren die daarmee een bedrijfje opzetten. Maar de Wereldbank werkt samen met lokale overheden net zoveel aan veel grotere projecten. Zo is de bank momenteel betrokken bij het afwenden van het dreigende distributie-infarct in het Indiase Calcutta.
De delegatie reisde Europa af op zoek naar praktische en toepasbare kennis die de Wereldbank hierbij kan helpen. Zij koos bewust voor de stad Amsterdam en Cargohopper onder meer omdat de goede samenwerking tussen de twee effectief leidt tot minder distributieverkeer in de stad en dat ook nog eens zonder schadelijke emissie.
De Wereldbank had daarbij een aantal gerichte vragen over hoe het Cargohopper lukt, goederen van meerdere afzenders al buiten te stad te bundelen tot volle vrachten. Ook was de vraag hoe Amsterdam daar positief aan bijdraagt en welke moeite de stad zich getroost om uiteindelijk zoveel mogelijk vrachtverkeer zero-emissie te laten verlopen.
De delegatie bewonderde verder de manier waarop Cargohopper door niet langs de bestaande lijnen te denken, succesvol is en tot oplossingen komt waar een stad, in dit geval Amsterdam iets aan heeft. “Dat is precies wat men in Calcutta ook zou moeten doen.”
“De manier waarop Cargohopper door goederen te bundelen hetzelfde werk met minder voertuigen kan doen dan het eerst op de klassieke manier deed, is iets dat wij mogelijk kunnen implementeren in India” vatte mevrouw Basu van de Wereldbank haar bevindingen samen. “Cargohopper doet dat zero-emissie. Dat is in Calcutta een brug te ver,”
Tijdens het gesprek werd het de delegatie ook duidelijk hoe hard de stad Amsterdam werkt aan schonere lucht en minder vrachtverkeer. “Ik zie dat Amsterdam zowel voor ondernemers als vervoerders een duidelijke stip op de horizon zet en daar via een wortel en stok methode naar toe werkt. Dan zijn de doelstellingen en de gevolgen daarvan vooraf duidelijk. Dat is transparant. Helaas is een dergelijke aanpak in Calcutta heel moeilijk”, observeerde mevrouw Basu.