CF-Agri geschikt voor land en weg • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

CF-Agri geschikt voor land en weg

Kraker Trailers heeft in samenwerking met Veldhuizen een nieuwe trailer ontwikkeld onder de naam CF-Agri. Dit vanwege de veranderende wet- en regelgeving die ervoor zorgt dat het vanaf 2017 minder aantrekkelijk wordt om de landbouwproducten met een tractor-trailer combinatie over de weg te vervoeren.

TTM2015_10_35_37_BedrijfsautoRAI_Trailers_kraker_foto1

De nieuwe CF-Agri, genomineerd voor de Innovation Award 2015 op de BedrijfsautoRAI 2015, heeft een lengte van 10,4 meter en is voorzien van drie luchtgeveerde en gestuurde assen in combinatie met 6 landbouwbanden. Het voertuig heeft een laag eigen gewicht en het volume is 65 m3. Het landbouwproduct wordt bij inzet van de CF-Agri slechts éénmaal geladen, in plaats van het laden op het land in een voertuig dat daarna op een betonplaat kiept en waar het vervolgens wordt overgeladen in een ander voertuig om zo verder te worden getransporteerd. Met de CF-Agri kan een tractor deze trailer over het land rijden met behulp van een dissel en koppeling. Bij de overgang naar de weg, wordt de CF-Agri aan een vrachtwagen gekoppeld op de koppelschotel met een standaard kingpin. De dissel, die in het land wordt gebruikt, is opklapbaar, zodat er geen problemen zijn bij het aankoppelen aan de truck. De CF-Agri heeft grotere banden om wegzakken of vastzitten in het land te voorkomen. De door Kraker geconstrueerde oplegger heeft een CF-Powerspeed vloer en een hydraulische achterklep. Dit om zo snel mogelijk te kunnen lossen. Voor aardappelen is er nog een extra modificatie gemaakt: een deelbare zijwand. De wand kan over een lengte van ongeveer 7 m ±500 mm naar beneden klappen, zodat de aardappelen bij het rooien niet van een te grote hoogte in de oplegger vallen. Aangezien de aardappelen maar één keer te hoeven worden geladen en er minder productverlies is, zal dit een flinke kostenbesparing opleveren.

TTM2015_10_35_37_BedrijfsautoRAI_Trailers_kraker_foto2Een andere noviteit bij Kraker Trailers betreft de De K-Force. Een nieuw type schuifvloertrailer, dat zich onderscheidt van alle andere types schuifvloertrailers, doordat de meeste lasverbindingen zijn vervangen door bouten. Na een lange ontwikkelingsperiode is het eerste prototype gebouwd. Deze trailer heeft alle mogelijke tests ondergaan waaruit bleek dat de boutverbindingen dezelfde krachten aankunnen als de traditionele lasverbindingen. De nieuwe fabriek die Kraker Trailers heeft gebouwd, is volledig ingericht op het in lijn produceren van de K-Force-trailer. De bestaande fabriek wordt ingezet voor de bouw van specials, trailers die afwijken van de standaardtrailer of die zelfs volledig op klantspecificatie worden gebouwd. De zijwanden worden wel gelast, dit gebeurt heel efficiënt met een speciale lasrobot.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer