Ga naar hoofdinhoud

Chain Logistics kiest voor Scania R410

Chain Logistics uit Uden heeft een nieuwe Scania R410 4×2 bakwagen aangeschaft. “Wij waren in de markt voor een nieuwe 4×2 bakwagen én we hebben uitstekende ervaringen met Scania.” Voor wagenparkbeheerder Ralph Vissers van Chain Logistics met vestigingen in Uden en Nijmegen was de keus gauw gemaakt. Na de aanschaf van een G410 bakwagen in 2016 kwam er deze keer een New Generation Scania R410.

Chain Logistics, dat samen met Chain Assembly een Social Enterprise vormt waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een baan vinden, groeit hard. “Wij rijden uiteraard alles voor Chain Assembly en zeker in dat deel van onze activiteiten werken wij met personeel dat via onze zorg een volwaardige chauffeursbaan aan kan. Maar wij zitten voor het grootste deel in een speciale niche voor opdrachtgevers die heel dedicated transport hebben. Die vragen óf om de nodige extra handeling óf hebben vaak écht gewoon bloedspoed. Dat soort werk kun je niet zo makkelijk met een gewone stukgoedvervoerder meegeven. Ook omdat de losadressen veelal onbereikbaar zijn voor een gewone trekker/opleggercombinatie. Hetzelfde geldt voor de chauffeurs: die fungeren vaak ook meteen als afleverspecialist. Dat kun je zeker niet iedereen laten doen.”

Dat Chain Logistics uitsluitend met Scania rijdt, kwam aanvankelijk door de grote liefde van Ralph voor het merk. “Dat is niet alleen het product zelf. Ook de uitstraling vind ik heel goed bij Chain Logistics passen. En omdat het brandstofverbruik goed is en we een uitstekende relatie met de Scania dealer in Veghel hebben, is er bij ons op directieniveau ook geen enkele twijfel meer over mijn voorkeur. Als er een nieuwe moet komen, wordt het een Scania.”

De nieuwe R410 solowagen met een negen tonsvooras is inmiddels de zesde Scania bij Chain Logistics. “Met die negen tons as kwam hij ook meteen volluchtgeveerd. Dat was niet nodig geweest, maar rijdt natuurlijk wel heel fijn. Wij kozen voor een volwaardige cabine met twee bedden omdat wij voor een klant nog wel eens een spoedopdracht naar Hongarije hebben. Dan gaat het dubbel bemand daarheen. De auto is niet bedoeld om met een aanhanger te rijden. Hij moest de boog kunnen overbruggen tussen compact in de binnenstad én snel op de lange afstand. Daarvoor is de R410 perfect.”

De auto kreeg een bijzondere bakopbouw. “Voor één grote klant vervoeren wij veel machines en persmallen. Dat is kostbare zware lading. Die kunnen wij dankzij de vaste harmonica deuren aan de zijkant makkelijk in- en uitladen. Maar voor een andere klant vervoeren wij grotere veeg- en schrobmachines. Die rijden er zelf in en moeten op locatie er door de chauffeur weer uitgereden worden. Daarom heeft de auto aan de achterkant een 4 tons laadklep die net zo hoog is als bakopbouw. De chauffeur rijdt de machine op de klep en moet die dan in één keer vloeiend naar de grond laten zakken, anders gaat het wel enorm veren. Onze chauffeurs leveren de machines ook af zodat de klant de basiskennis alvast heeft.”

De nieuwe R410 zit bij Scania Veghel in een onderhoudscontract met flexibele plannen. “Dat is wel handig gebleken,” aldus Ralph. “Zeker met onze vorige G dachten wij rond de 75.000 kilometer per jaar te gaan rijden maar dat werden er 100.000. Bij deze nieuwe denken we nu wel aan een ton per jaar, maar dat weet je natuurlijk nooit helemaal precies in onze branche. Met een Flexible Maintenance contract sta je dan nooit voor verrassingen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer